אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית 

אסטרטגיה עסקית הינה הדרך להשיג את המטרות שהארגון מציב לעצמו. אסטרטגיה עסקית מהווה את הבסיס לקבלת החלטות ותוכניות העבודה. קודם לאסטרטגיה הוא החזון והיעדים העסקיים.

יש חוסר בהירות ובלבול לגבי המשמעות של אסטרטגיה. המאמר הבא מסביר מהי אסטרטגיה בכלל, מהי אסטרטגיה עסקית, ואיך נכון לבנות אותה כך שתשרת את מטרות הארגון.

מהי אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה בכללותה – היא הדרך להשיג את היעדים והמטרות.

ההסבר הקל והפשוט ביותר הוא בדוגמא הבאה: אנחנו נמצאים בתל אביב והיעד שלנו הוא להגיע לאילת. ניתן להגיע לאילת במספר דרכים, דרך מצפה רמון, דרך ים המלח או בכלל בטיסה.

הדרך בה נבחר להגיע לאילת היא למעשה האסטרטגיה – האיך. ברגע שהצבנו לעצמנו יעד מתחילים לחשוב מה הדרך הטובה ביותר להגיע אליו.

כשמדובר ביעדים עסקיים, נכללים לתוך האסטרטגיה העסקית שיקולים רחבים המתייחסים לשוק בו אנו פועלים. 

שיקולים שמכתיבים את האסטרטגיה העסקית לדוגמא: 
מה היתרון שלנו על פני המתחרים,
איך נוכל למנף אותו הכי חזק על מנת ליצור יתרון תחרותי,
מי הלקוחות שלנו ומה הכי חשוב להם,
איזה תקציב עומד לרשותנו, וכדומה.

האסטרטגיה לוקחת בחשבון את מכלול השיקולים, ולבסוף בוחרים את הדרך האופטימלית עבורנו על מנת להשיג את ליעדים.

החשיבות של אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית מאפשרת לארגון כולו להיות מכוון מטרות ולא מזגזג. האתגרים היומיומיים בניהול עסק, יוצרים מצבי חוסר יציבות ופיתויים רבים. מתחילים משהו רואים שלא מצליח ומיד רוצים לעשות משהוא אחר. הצמדות לאסטרטגיה הנבחרת מקלה על הארגון להיות ממוקד ולחזור כל פעם מחדש למסלול.

ברגע שיש אסטרטגיה ברורה וכיוון ברור מה רוצים להשיג הרבה יותר קל לדבוק במטרות ולא לסטות מהדרך.

אסטרטגיה עסקית

פיתוח עסקי והקשר שלו לאסטרטגיה עיסקית

בשווקים משתנים ודינמיים כמו היום, התחרות יכולה לצוץ מהר ולכבוש נתחי שוק ולקוחות. בעבר קצב השתנות, קצב ייצור מוצרים, הרגלי הלקוחות וזרימת המידע היו מוגבלים ואיטיים. בשוק העסקים של היום, קצב ההשתנות מהיר מה שמחייב ארגונים לחשוב כל הזמן קדימה, מה הדבר הבא שלהם. איך הם מפתחים את העסק.  
אסטרטגיה עסקית מאפשרת לסמן את כיווני הצמיחה הרצויים ולחשוב בבהירות על כיווני הפיתוח העסקי הנכונים. פיתוח עסקי חשוב על מנת ליצור יציבות לעסק, להבטיח צמיחה והתחדשות ולהיות רלוונטי עבור הלקוחות. פיתוח עיסקי שבנוי על אסטרטגיה עסקית ברורה ויציבה מקדם את העסק לכיוון המטרות והיעדים שהוא רוצה להשיג.

ניהול ואסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית מאפשרת לנהל את העסק בצורה קלה יותר. עולות פחות שאלות ואפשר ללכת בדרך עליה הוחלט. קל יותר לנהל את העסק כשיש אסטרטגיה ברורה, כמות הדילמות הניהוליות מצטמצמות וקל יותר לקבל החלטות. 

כשיש אסטרטגיה, שהיא דרך פעולה נבחרת, ולצידה תוכניות עובדה מגובשות, התנועה לכיוון השגת המטרות מהירה יותר.
בתהליך הייעוץ העסקי בו אני מלווה ארגונים ובעלי עסקים עצמאיים, עולים לאורך התהליך רעיונות חדשים, ורצונות חדשים. הגרויים בחוץ גדולים וצריך סנטר חזק וברור להצמד אליו.  כשיש אסטרטגיה וידיעה מה רוצים להשיג ניתן בקלות להשתיק את הרעשים ולחזור למסלול. 

אחת השאלות הנשאלות בתהליך העבודה היא האם הרעיון החדש עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה עליה החלטנו. אם החלטנו להתמקד בלקוחות מסויימים, ופיתוח מוצר ללקוחות שאינם קהל היעד מסיט אותנו מהאסטרטגיה, אז כרגע נחליט שלא עושים את זה. אסטרטגיה מסייעת רבות לקבלת החלטות ניהוליות ולניהול ממוקד והישגי.

דוגמאות לאסטרטגיה עסקית:

אתן כאן מספר דוגמאות לאסטרטגיה עסקית:

נגריה – נגריה יכולה לייצר מגוון מוצרים עבור הלקוחות. יכולה להתמחות בארונות בגדים, במטבחים או אביזרים משלימים לבית. יכולה להתמקד בלקוחות עשירון עליון או עבודה עם קבלנים, יכולה להחליט שדווקא מוצרים ייחודיים ושונים בעיצוב אחר זה האסטרטגיה. 

כמו שאנחנו מבינים כל אחת מהאפשרויות היא למעשה הדרך להשיג את היעדים העסקיים שרוצים. הדרך מושתת על היתרונות של העסק עצמו ועל ניתוח שוק ומתחרים. משכללים את כלל הנתונים ובוחרים אסטרטגיה מועדפת. זו שהבעלים מאמין שתוביל אותו הכי מהר וטוב ליעדים שהוגדרו.

משרד עו"ד – היתרון החזק שלהם שמשאיר מאחור את המתחרים זה בייצוג סכסוכים מורכבים במיוחד, הם מעולים בזה, אין להם כמעט מתחרים ברמה שלהם. מגיעים אליהם לקוחות ענקיים מהגדולים במשק, והתיקים נאמדים במליונים. 

השאלה מה עושים עם אותם לקוחות שכבר עובדים עם המשרד ומבקשים שירותי עריכת דין נילווים כמו בתחום נדל"ן, שוק ההון או דיני עבודה. האם אנחנו כמשרד מטפלים בתיקים האלו עבור הלקוחות שלנו? מה האסטרטגיה הנכונה? לכל החלטה יש משמעויות. זו שאלה אסטרטגית שיש לתת לה מענה כחלק מהאסטרטגיה העסקית.

חברה לפיתוח ושיווק מוצרי צריכה – היעד היה להגדיל מכירות מ 3 מיליון $ ל 5 מיליון $ בתוך שנתיים. בנוסף יעד שהיה חשוב לבעלים – לייצר יציבות בעסק. פחות תדנודתיות ויותר לקוחות חזקים ויציבים שאפשר לגדול איתם. 

מעצם הגדרת היעדים הזו הכיוון היה למצוא לקוחות חזקים ויציבים ולבסס את האחיזה שלהם בלקוח. לאחר בחינה מהם היתרונות העסקיים הבולטים של החברה, ואיפה הם באמת יכולים לצמח התגבשה אסטרטגיה עסקית שמניבה הצלחות.

אסטרטגיה עסקית היא כלי מעולה שאומר גם מה לא לעשות ולא רק מה כן

במקביל גיבוש האסטרטגיה העסקית אומר גם מה לא עושים. אם רוצים יציבות והכנסות קבועות ולקוחות גדולים, זה אומר שמפסיקים לטפח ולהשקיע בלקוחות מזדמנים קטנים שלא עונים על ההגדרה הראשונית.

החשיבות לדעת למה אומרים לא היא חשובה מאוד בעולם העסקים. הזמן מוגבל, המשאבים מוגבלים וכל צעידה בנתיבים שאינם מקדמים ולא מובילים לאסטרטגיה הנבחרת הם בזבוז זמן שמסיט את הארגון מהמסלול.

האסטרטגיה שנבחר תלויה קודם כל ביעדים שנרצה להשיג

היעד עצמו מגדיר את האסטרטגיה ומשפיע עליה. אם נחזור לדוגמא של ההגעה מתל אביב לאילת, אם הייתי מוסיפה כיעד, להגיע מתל אביב לאילת תוך שעתיים – זה היה מכתיב במידה רבה את האסטרטגיה.

דוגמא נוספת – המשמעות האסטרטגית של יעדי צמיחה. לדוגמא – חברה שמה לה יעד לצמוח ב 10% שנה מול שנה למול חברה אחרת באותו התחום ששמה לה ליעד לצמוח ב 50% שנה מול שנה. נניח ולשתי החברות מחזור הכנסות דומה.

אגרסיביות היעד ישפיע במידה רבה על האסטרטגיה הנבחרת. ככל הנראה פעולות המביאות לגדילה אורגנית לא יספיקו לממש צמיחה של 50% ויידרש לחשוב על דרכים שונות ויצירתיות למימוש הצמיחה האגרסיבית.

החל מהגדרה מחדש של קהל היעד, חשיבה על פיתוח מוצרים חדשים שמניבים הכנסות גבוהות בצורה משמעותית ועד לאסטרטגית רכישת חברות, כי הגידול הטבעי לא יאפשר צמיחה בסדר גודל כזה.  ניתן לראות איך האסטרטגיה העסקית משתנה בהתאם ליעדים שהוגדרו.

ישנן אסטרטגיות התמקדות למול אסטרטגית התרחבותהרחבתי במאמר כאן.

אסטרטגיה עסקית לכלל הארגון ואסטרטגיה לכל מחלקה בארגון

מתוך האסטרטגיה העסקית בוחרים את האסטרטגיות לכלל המחלקות בארגון. אם אמרנו שאסטרטגיה זו הדרך להשיג את המטרות מכאן שלכל מחלקה יש מטרות משלה ומכאן אסטרטגיה משלה.

אסטרטגיה שיווקית, אסטרטגית מכירות, אסטרטגיה לשירות לקוחות וכך הלאה.

לכל מחלקה יש יעדים, אסטרטגיה ודרכי פעולה – תוכנית פעולה – או תוכנית עבודה.

מאסטרטגיה לטקטיקה

מאסטרטגיה לטקטיקה הינה חמישה מפגשים ממוקדים בהם מגדירים יעדים, מגבשים אסטרטגיה ויוצאים עם תוכניות עבודה מסודרות.

יעדים ללא אסטרטגיה לא יביא תוצאות,

אסטרטגיה ללא תוכניות עבודה – גם, לא מביא תוצאות.

רק השילוב של יעדים – אסטרטגיה עסקית – ותוכניות עבודה מוביל לתוצאות.

בסופו של יום אנחנו כמנהלים וכן העובדים שלנו, חייבים לדעת על מה עובדים ומה נדרש מהם ולעשות על מנת להשיג את היעד.

תוכנית של חמישה מפגשים מאסטרטגיה לטקטיקה מאפשרת לכם להגדיר את היעדים והמטרות של כל מחלקה, לגבש את האסטרטגיה הנבחרת, לבנות תוכיות עבודה ולצאת לדרך.

בהצלחה

מטסטרטגיה ועד טקטיקה - התהליך

בסדרת מפגשים קבוצתיים ואישיים עם המנהלים, בונים את האסטרטגיה העסקית, קובעים מטרות ויעדים, כותבים תוכניות עבודה ומייצרים הצלחות.

את התוכנית מאסטרטגיה ועד טקטיקה, פיתחתי לאחר שעבדתי תקופה ארוכה עם לקוחות וראיתי עד כמה העדר אסטרטגיה עסקית ברורה, והעדר תוכניות עבודה יוצרות כאוס ובלבול בארגון ופוגעת ביציבות החברה.

לחוסר בהירות יש קשר ישיר לביצועים העסקיים, לרמת המכירות, לריווחיות ולשקט הנפשי של הבעלים.

בתהליך מובנה ואפקטיבי, אנחנו מגבשים את האסטרטגיה העסקית, את הכיוונים המובילים לארגון, ויוצאים בסופו של דבר עם יעדים ברורים ותוכניות עבודה לכל מחלקה ומחלקה.

סדנאות אסטרטגיה עד טקטיקה - רקע

העדר אסטרטגיה המתורגמת לפרקטיקה מעשית, יחד עם מציאות של שווקים תחרותיים מאוד שמשתנים לעיתים תכופות, יוצרת לחץ, בילבול ופגיעה של ממש בעסק.

תוסיפו לזה שוק עבודה שרותח, שיבושים בלתי צפויים דוגמת הקורונה ושאר אתגרים בלתי פוסקים, מסיטים בקלות את המנהלים ואת הבעלים מהמטרות המרכזיות ובשורה התחתונה מזגזגים, מתקשים לקבל החלטות, ומהר מאוד חווים פגיעה בשירות ונזקים נוספים.

לאור ההצלחה גדולה של התהליכים הללו במספר ארגוני מפתח בניתי את המפגשים כמוצרים שניתנים לרכישה ויישום בחברות.

המטרה בתהליכים הללו היא לבחור את המטרות הארגוניות והמחלקתיות, אלו המחוברות לאסטרטגיה המובילה, ומהם לגזור תוכניות עבודה ברורות לכל מחלקה בארגון.

סדנאות אסטרטגיה לטקטיקה עסקית - התועלות מהסדנאות

התהליכים האסטרטגיים שאני מובילה בסדנאות ובמפגשי מנהלים הינם פרקטיים. לא מדובר באסטרטגיה גבוהה שאינה מקושרת למציאות אלא להיפך. המטרה בתהליכים הללו היא לבחור את המטרות הארגוניות והמחלקתיות, אלו המחוברות לאסטרטגיה המובילה, ומהם לגזור תוכניות עבודה ברורות לכל מחלקה בארגון.

בסוף התהליך, הסדנאות, כל מנהל יודע מה המשימות עליו הוא עובד בשנה הקרובה, מה מצופה ממנו ואיך היעדים והמשימות שלו מתחברות לכלל היעדים בארגון.

הידיעה שהעובדים לא עובדים על דברים המנותקים אחד מהשני אלא עובדים כצוות מחובר עם מטרות דומות, עובדים בשיתוף פעולה, ושקיפות מגדילה את האפקטיביות בביצוע.

אסטרטגיה ברורה יחד עם פרקטיקה לביצוע מגדילה את שביעות הרצון של העובדים והמנהלים, והתוצאות העסקיות בהתאם.

ברמת המנכ"ל יש בהירות, יודע אלו פרוייקטים הוא מנהל באופן קבוע, ואיזה התקדמות הוא מצפה לראות. הסדר והבהירות על מה עובדים ומה עליו לבדוק מול העובדים שלו מאפשר להגיע לתוצאות שהוגדרו מראש. 

אסטרטגיה עד טקטיקה - התהליך המלא

תהליכים אסטרטגיים בחברה מאפשרים למנהלים לבנות צוות עבודה המחובר למטרות הארגוניות. כשהאסטרטגיה ברורה, סדרי העדיפויות ברורים לכולם קל יותר להבטיח שהעובדים והמנהלים יעבדו על הדברים שיש להם את ההשפעה המשמעותית ביותר על הצלחת הארגון.

התהליך האסטרטגי בחברה עובר דרך 5 מפגשים עד לתוכניות עבודה מלאה שיש לכל מנהל בחברה.

מתחילים במפגש SWOT – מבצעים ניתוח עומק על היתרונות של הארגון, החסרונות, ההזדמנויות והאיומים, חשיבה רעננה ואחרת על כל מחלקה ועל הארגון כולו. 

על סדנת SWOT ניתן לקורא כאן

סדנת חזון וערכים – סדנא חשובה בה יוצרים את השיח על הערכים המשותפים, איך רוצים שהארגון יראה גם ביחסים הבין אישיים, גם לכיוון הלקוח והשירות. סדנת ערכים עוזרת לייצר תרבות ארגונית רצויה בהתאם לאני מאמין של הבעלים והמנכ"ל.

על סדנת חזון וערכים ניתן לקורא כאן

סדנת בנית יעדים – שלב מהותי בהשגת תוצאות עסקיות רצויות. אסטרטגיה עסקית היא רק השלב הראשון, ממנה מתקדמים ליעדים ו KPI הנכונים לארגון. את היעדים אנחנו בונים גם למחלקה וגם למנהלים ברמה האישית. מנהל שעושה קפיצת מדרגה אישית ביכולות שלו מושך אחריו את כל הארגון קדימה. את היעדים האישיים אנו קובעים במפגשים אישיים עם מנהל המחלקה.

על סדנת בנית יעדים ניתן לקרוא כאן

סדנת תוכניות עבודה – הכל בסוף יורד לפקרטיקה מעשית, אסטרטגיה עסקית חייבת לקבל ביטוי מלא בתוכניות העבודה. בתהליך אני יושבת עם כל מנהל מחלקה ותחום ובונה יחד את תוכנית העבודה. לממש את האסטרטגיה העסקית.

על סדנת תוכניות עבודה ניתן לקורא כאן

סדנת מסע לקוח – הלקוח הוא המרכז, חברות שמצליחות להביא ערך ממשי וליצור חווית לקוח מעולה, מוכרות יותר ומרוויחות יותר. חווית הלקוח ומסע הלקוח הינו חלק משמעותי בהצלחה של התהליך כולו ולכן, החלטתי לשלב גם את התחום הזה כחלק מהתהליך כולו.

על סדנת מסע לקוח ניתן לקרוא כאן.

התהליך האסטרטגי בנוי מסדנאות קבוצתיות בשילוב מפגשים אישיים עם המנהלים. השילוב יותר עבודת צוות מעולה יחד עם תשומת לב אישית להצלחת כל מנהל והמחלקה שלו. 

אסטרטגיה עסקית עד פרקטיקה ויישום - עם מה תצאו

התהליך מאסטרטגיה לפרקטיקה יוצר סדר חדש בארגון ומאפשר להגיע לפריצות דרך של ממש.

ארגונים שעברו את התהליך מעידים על התועלות הבאות:

  • התוצאות העסקיות משתפרות
  • יש יעדים ועומדים בהם
  • בהירות
  • פוקוס
  • יכולת ניהול הזמן משתפרת פלאים
  • מטרות משותפות
  • שיפור עבודת הצוות
  • שיח ותרבות ארגונית מחברת
  • מעורבות העובדים עולה
  • מוטיבציה של העובדים והמנהלים עולה
  • ניהול חכם ומבוקר שמביא לתוצאות הרצויות
  • רואים רחוק כושר הניהול מתחזק
  • יכולת קבלת החלטות משתפרת

למי מתאים לעבור את התהליך - אסטרטגיה לפרקטיקה

אסטרטגיה בהירה ותוכניות עובדה נכונות חייבות להיות בכל ארגון וכל עסק.

לא חשוב אם אתם עסק של 4 מיליון או 200 מיליון מחזורים. מורכבות השווקים, התחרות על מכירות ועל עובדים מחייבת כל ארגון שתהיה לו כיוון ברור לאן רוצה להגיע ומה צריך לעשות על מנת שזה יקרה.

מתאים לחברות מכל סוג בכל תחום ובכל גודל.

בפגישות האישיות עם מנהלי המחלקות אנו פורטים את תהליכי העבודה הקיימים, מוציאם את נקודות התורפה והכשלים, ומשפרים אותם. תוכניות עבודה הכוללות משימות, תחומי אחריות ולוחות זמנים לביצוע עושות סדר בכל ארגון.

חשוב לזכור, כל הזמן לנגד העניים נמצאות המטרות הראשיות שהגדרנו בתחילת הדרך כולל הערכים ולאן רוצים להגיע.

כל פעולה ומשימה נבדקת לאור ההחלטות הקודמות והאם משרת את המטרת העל.

אחד הדברים החשובים הוא לדעת על מה מוותרים, מה פחות חשוב, מה נמצא בראש סדר העדיפויות.

כשיודעים לאן רוצים להגיע קל לקבל את ההחלטות הנכונות. ניהול נכון ויעיל הוא המפתח להצלחה של הארגון ולהשגת התוצאות שרוצים בין אם זה הגדלת המכירות, הגדלת הרווחים, שינויים ארגוניים או שירות. הכל מתחיל בידיעה ברורה לאן רוצים להגיע, לבנות תוכניות שתומכות הזה ולרתום את העובדים לעבודת צוות ולהצלחה.

מחברים אותם לחזון ולמה רוצים להשיג.

משתתפים מנהלי מחלקות – בעסקים בינוניים אלו האנשים המובילים את הארגון, מנהלי הבניניים יחד עם הבעלים. במידה ואין לכם מבנה ארגוני ברור חשוב לייצר שדרה ניהולית נכונה עם תפקידים מוגדרים איתם ניתן לעשות את התהליך ולהגיע לתוצאות.

מתי נכון לעשות את תהליך אסטרטגיה לפרקטיקה

עכשיו. התהליך הוא מהותי להצלחה ולהתקדמות של העסקים. ללא דרך וערפל ביעדים באסטרטגיה והתוצאות הרצויות לא ניתן לבנות תוכניות עבודה נכונות שתומכות בפיתוח וקידום החברה.

עכשיו זה הזמן הנכון לעשות את התהליך. לא חשוב אם אנחנו בתחילת השנה אמצע או סוף השנה. כל זמן הוא זמן מעולה לחשיבה אסטרטגית ולהפוך אותה לפרקטיקה מעשית עם תוכניות עבודה טובות וברות השגה. תוכניות שאם עומדים בהן הארגון עושה קפיצה של ממש בתחומים המשמעותיים עבורו.

לסיכום תועלות התהליך - אסטרטגיה עסקית ופרקטיקה יישומית

  • אסטרטגיה ברורה – ברור לאן רוצים להגיע
  • יעדים ברורים לעובדים ולמנהלים
  • בהירות למנכ"ל מה בודק ומה הפוקוס היומי והשבועי שלו
  • תוכניות עבודה מחוברות ללוחות זמנים ופעולות
  • יתרונות אלו מביאים את הארגון לפוקוס והצלחה בהשגת המטרות העסקיות

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?