אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית הינה הדרך להשיג את המטרות שהארגון מציב לעצמו. אסטרטגיה עסקית מהווה את הבסיס לקבלת החלטות ותוכניות העבודה. קודם לאסטרטגיה הוא החזון והיעדים העסקיים.

יש חוסר בהירות ובלבול לגבי המשמעות של אסטרטגיה. המאמר הבא מסביר מהי אסטרטגיה בכלל, מהי אסטרטגיה עסקית, ואיך נכון לבנות אותה כך שתשרת את מטרות הארגון.

מהי אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה בכללותה – היא הדרך להשיג את היעדים והמטרות.

ההסבר הקל והפשוט ביותר הוא בדוגמא הבאה: אנחנו נמצאים בתל אביב והיעד שלנו הוא להגיע לאילת. ניתן להגיע לאילת במספר דרכים, דרך מצפה רמון, דרך ים המלח או בכלל בטיסה.

הדרך בה נבחר להגיע לאילת היא למעשה האסטרטגיה – האיך. ברגע שהצבנו לעצמנו יעד מתחילים לחשוב מה הדרך הטובה ביותר להגיע אליו.

כשמדובר ביעדים עסקיים, נכללים לתוך האסטרטגיה העסקית שיקולים רחבים המתייחסים לשוק בו אנו פועלים. 

שיקולים שמכתיבים את האסטרטגיה העסקית לדוגמא: 
מה היתרון שלנו על פני המתחרים,
איך נוכל למנף אותו הכי חזק על מנת ליצור יתרון תחרותי,
מי הלקוחות שלנו ומה הכי חשוב להם,
איזה תקציב עומד לרשותנו, וכדומה.

האסטרטגיה לוקחת בחשבון את מכלול השיקולים, ולבסוף בוחרים את הדרך האופטימלית עבורנו על מנת להשיג את ליעדים.

החשיבות של אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית מאפשרת לארגון כולו להיות מכוון מטרות ולא מזגזג. האתגרים היומיומיים בניהול עסק, יוצרים מצבי חוסר יציבות ופיתויים רבים. מתחילים משהו רואים שלא מצליח ומיד רוצים לעשות משהוא אחר. הצמדות לאסטרטגיה הנבחרת מקלה על הארגון להיות ממוקד ולחזור כל פעם מחדש למסלול.

ברגע שיש אסטרטגיה ברורה וכיוון ברור מה רוצים להשיג הרבה יותר קל לדבוק במטרות ולא לסטות מהדרך.

אסטרטגיה עסקית

פיתוח עסקי והקשר שלו לאסטרטגיה עיסקית

בשווקים משתנים ודינמיים כמו היום, התחרות יכולה לצוץ מהר ולכבוש נתחי שוק ולקוחות. בעבר קצב השתנות, קצב ייצור מוצרים, הרגלי הלקוחות וזרימת המידע היו מוגבלים ואיטיים. בשוק העסקים של היום, קצב ההשתנות מהיר מה שמחייב ארגונים לחשוב כל הזמן קדימה, מה הדבר הבא שלהם. איך הם מפתחים את העסק.  
אסטרטגיה עסקית מאפשרת לסמן את כיווני הצמיחה הרצויים ולחשוב בבהירות על כיווני הפיתוח העסקי הנכונים. פיתוח עסקי חשוב על מנת ליצור יציבות לעסק, להבטיח צמיחה והתחדשות ולהיות רלוונטי עבור הלקוחות. פיתוח עיסקי שבנוי על אסטרטגיה עסקית ברורה ויציבה מקדם את העסק לכיוון המטרות והיעדים שהוא רוצה להשיג.

 

ניהול ואסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקית מאפשרת לנהל את העסק בצורה קלה יותר. עולות פחות שאלות ואפשר ללכת בדרך עליה הוחלט. קל יותר לנהל את העסק כשיש אסטרטגיה ברורה, כמות הדילמות הניהוליות מצטמצמות וקל יותר לקבל החלטות. 

כשיש אסטרטגיה, שהיא דרך פעולה נבחרת, ולצידה תוכניות עובדה מגובשות, התנועה לכיוון השגת המטרות מהירה יותר.
בתהליך הייעוץ העסקי בו אני מלווה ארגונים ובעלי עסקים עצמאיים, עולים לאורך התהליך רעיונות חדשים, ורצונות חדשים. הגרויים בחוץ גדולים וצריך סנטר חזק וברור להצמד אליו.  כשיש אסטרטגיה וידיעה מה רוצים להשיג ניתן בקלות להשתיק את הרעשים ולחזור למסלול. 

אחת השאלות הנשאלות בתהליך העבודה היא האם הרעיון החדש עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה עליה החלטנו. אם החלטנו להתמקד בלקוחות מסויימים, ופיתוח מוצר ללקוחות שאינם קהל היעד מסיט אותנו מהאסטרטגיה, אז כרגע נחליט שלא עושים את זה. אסטרטגיה מסייעת רבות לקבלת החלטות ניהוליות ולניהול ממוקד והישגי.

דוגמאות לאסטרטגיה עסקית:

אתן כאן מספר דוגמאות לאסטרטגיה עסקית:

נגריה – נגריה יכולה לייצר מגוון מוצרים עבור הלקוחות. יכולה להתמחות בארונות בגדים, במטבחים או אביזרים משלימים לבית. יכולה להתמקד בלקוחות עשירון עליון או עבודה עם קבלנים, יכולה להחליט שדווקא מוצרים ייחודיים ושונים בעיצוב אחר זה האסטרטגיה. 

כמו שאנחנו מבינים כל אחת מהאפשרויות היא למעשה הדרך להשיג את היעדים העסקיים שרוצים. הדרך מושתת על היתרונות של העסק עצמו ועל ניתוח שוק ומתחרים. משכללים את כלל הנתונים ובוחרים אסטרטגיה מועדפת. זו שהבעלים מאמין שתוביל אותו הכי מהר וטוב ליעדים שהוגדרו.

משרד עו"ד – היתרון החזק שלהם שמשאיר מאחור את המתחרים זה בייצוג סכסוכים מורכבים במיוחד, הם מעולים בזה, אין להם כמעט מתחרים ברמה שלהם. מגיעים אליהם לקוחות ענקיים מהגדולים במשק, והתיקים נאמדים במליונים. 

השאלה מה עושים עם אותם לקוחות שכבר עובדים עם המשרד ומבקשים שירותי עריכת דין נילווים כמו בתחום נדל"ן, שוק ההון או דיני עבודה. האם אנחנו כמשרד מטפלים בתיקים האלו עבור הלקוחות שלנו? מה האסטרטגיה הנכונה? לכל החלטה יש משמעויות. זו שאלה אסטרטגית שיש לתת לה מענה כחלק מהאסטרטגיה העסקית.

חברה לפיתוח ושיווק מוצרי צריכה – היעד היה להגדיל מכירות מ 3 מיליון $ ל 5 מיליון $ בתוך שנתיים. בנוסף יעד שהיה חשוב לבעלים – לייצר יציבות בעסק. פחות תדנודתיות ויותר לקוחות חזקים ויציבים שאפשר לגדול איתם. 

מעצם הגדרת היעדים הזו הכיוון היה למצוא לקוחות חזקים ויציבים ולבסס את האחיזה שלהם בלקוח. לאחר בחינה מהם היתרונות העסקיים הבולטים של החברה, ואיפה הם באמת יכולים לצמח התגבשה אסטרטגיה עסקית שמניבה הצלחות.

אסטרטגיה עסקית היא כלי מעולה שאומר גם מה לא לעשות ולא רק מה כן

במקביל גיבוש האסטרטגיה העסקית אומר גם מה לא עושים. אם רוצים יציבות והכנסות קבועות ולקוחות גדולים, זה אומר שמפסיקים לטפח ולהשקיע בלקוחות מזדמנים קטנים שלא עונים על ההגדרה הראשונית.

החשיבות לדעת למה אומרים לא היא חשובה מאוד בעולם העסקים. הזמן מוגבל, המשאבים מוגבלים וכל צעידה בנתיבים שאינם מקדמים ולא מובילים לאסטרטגיה הנבחרת הם בזבוז זמן שמסיט את הארגון מהמסלול.

אסטרטגיה עסקית

האסטרטגיה שנבחר תלויה קודם כל ביעדים שנרצה להשיג

היעד עצמו מגדיר את האסטרטגיה ומשפיע עליה. אם נחזור לדוגמא של ההגעה מתל אביב לאילת, אם הייתי מוסיפה כיעד, להגיע מתל אביב לאילת תוך שעתיים – זה היה מכתיב במידה רבה את האסטרטגיה.

דוגמא נוספת – המשמעות האסטרטגית של יעדי צמיחה. לדוגמא – חברה שמה לה יעד לצמוח ב 10% שנה מול שנה למול חברה אחרת באותו התחום ששמה לה ליעד לצמוח ב 50% שנה מול שנה. נניח ולשתי החברות מחזור הכנסות דומה.

אגרסיביות היעד ישפיע במידה רבה על האסטרטגיה הנבחרת. ככל הנראה פעולות המביאות לגדילה אורגנית לא יספיקו לממש צמיחה של 50% ויידרש לחשוב על דרכים שונות ויצירתיות למימוש הצמיחה האגרסיבית.

החל מהגדרה מחדש של קהל היעד, חשיבה על פיתוח מוצרים חדשים שמניבים הכנסות גבוהות בצורה משמעותית ועד לאסטרטגית רכישת חברות, כי הגידול הטבעי לא יאפשר צמיחה בסדר גודל כזה.  ניתן לראות איך האסטרטגיה העסקית משתנה בהתאם ליעדים שהוגדרו.

ישנן אסטרטגיות התמקדות למול אסטרטגית התרחבותהרחבתי במאמר כאן.

אסטרטגיה עסקית לכלל הארגון ואסטרטגיה לכל מחלקה בארגון

מתוך האסטרטגיה העסקית בוחרים את האסטרטגיות לכלל המחלקות בארגון. אם אמרנו שאסטרטגיה זו הדרך להשיג את המטרות מכאן שלכל מחלקה יש מטרות משלה ומכאן אסטרטגיה משלה.

אסטרטגיה שיווקית, אסטרטגית מכירות, אסטרטגיה לשירות לקוחות וכך הלאה.

לכל מחלקה יש יעדים, אסטרטגיה ודרכי פעולה – תוכנית פעולה – או תוכנית עבודה.

מאסטרטגיה לטקטיקה

מאסטרטגיה לטקטיקה הינה חמישה מפגשים ממוקדים בהם מגדירים יעדים, מגבשים אסטרטגיה ויוצאים עם תוכניות עבודה מסודרות.

יעדים ללא אסטרטגיה לא יביא תוצאות,

אסטרטגיה ללא תוכניות עבודה – גם, לא מביא תוצאות.

רק השילוב של יעדים – אסטרטגיה עסקית – ותוכניות עבודה מוביל לתוצאות.

בסופו של יום אנחנו כמנהלים וכן העובדים שלנו, חייבים לדעת על מה עובדים ומה נדרש מהם ולעשות על מנת להשיג את היעד.

תוכנית של חמישה מפגשים מאסטרטגיה לטקטיקה מאפשרת לכם להגדיר את היעדים והמטרות של כל מחלקה, לגבש את האסטרטגיה הנבחרת, לבנות תוכיות עבודה ולצאת לדרך.

בהצלחה

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?