איך יוצרים בידול בעסק

אחת השאלות שמעוררת אי נוחות בקרב בעלי עסקים היא במה אתה שונה? מה הבידול שלך? למה שלקוחות יקנו ממך?
היא מעוררת אי נוחות כי לעיתים קרובות התשובה עליה לא ברורה.
בשוק תחרותי כמו השווקים הקיימים היום, לא פשוט לייצר בידול. וככל שהשווקים פתוחים ומשוכללים יותר כך המשימה מאתגרת יותר. 
יחד עם זאת, מי שכן מצליח לבדל עצמו, זוכה במנוע חשוב לצמיחה ומכירות. 
אז איך בכל זאת יוצרים שונות ומבדילים אתכם מהמתחרים? 

נאמנות לקוחות ובידול

השבוע אמר לי בעל עסק “לקוחות אינם נאמנים, הם יקנו ממי שיציע להם מוצר הזול ביותר”. האמנם? תחשבו לרגע על עצמכם, כמה פעמים אתם רכשתם מוצר שהיה יקרים יותר ממוצר דומה ובכל זאת החלטתם לקנות איפה שקניתם. תקראו לזה הרגל, כימיה, אמון, איכות או נוחות בפועל, כל אחת מהסיבות שבחרתם לרכוש במקום זה ולא אחר היא בידול.

בידול בא מהמילה מבדל – שונה – והוא מגיע במגוון צורות וצבעים, בידול במוצר, במחיר, בשירות, בזמינות, באחריות, ביחס האישי, באמון שנוצר ועוד. 

הגורם המבדל מספר אחת בעסקים קטנים

במאמר הנוכחי אני רוצה לדבר על הגורם המבדל מספר אחת בעסקים. לכל בעל עסק יש אותו והוא מה שהופך את העסק לייחודי ושנה מכל עסק אחר. הגורם המבדל הראשוני הוא אתם.  היתרונות שלכם, החיוך שלכם, התועלת שאתם מביאים.   

בעסקים המוכרים שירות כמו עורכי דין, יועצים, מטפלים, רואי חשבון, מעצבי שיער ואומנים זה די ברור שבעל העסק הוא מה שמבדיל עסק אחד מעסק אחר.  אם תחשבו לרגע תגלו שהבידול הזה בין עסקים נכון לכל סוג עסק ולא רק לנותני שירות. 

בכל יום אנחנו יוצרים העדפה אצל מי לקנות, גם אם המוצרים זהים לחלוטין, זה נכון אפילו למוצרי מזון או מכשירי חשמל לבית. לכל אחד יש העדפה אצל מי לקנות.
בעסקים קטנים לעיתים קרובות העדפה נוצרת בזכות בעל העסק. האנרגיה שלו, הסימפטיה שנוצרת והייחודיות שהוא מביא לעסק שלו.

המאמר מיועד לעסקים קטנים בינוניים, בהם לבעל העסק יש השפעה ישירה על האווירה בעסק והמוטיבציה של העובדים והוא מהווה מנוע מרכזי בהצלחה העסקית. 

איך לזהות את היתרון המבדל שלכם

בשווקים תחרותיים ומאתגרים, ההבנה מה היתרון שלכם היא הבנה מהותית לשיווק אפקטיבי. החידוד והדיוק של מי אתם, מה אתם באמת מוכרים, ולמה אתם בעסק הזה, זה הבסיס לבידול והשלב הראשון בתוכנית השיווקית שלכם. 

על מנת להביא לידי ביטוי בצורה הקלה ביותר את העוצמות והיתרון שלכם ראשית נענה על שתי שאלות מפתח – מה אתם אוהבים ובמה אתם מעולים. נעשה זאת ע”י מספר שאלות משנה שיעזרו לכם ליצור תמונה של מי אתם ומה היתרון הבולט שלכם.

במה אתם מעולים

שאלה ראשונה – במה אתם מעולים.
הקדישו לשאלה הזו זמן ומחשבה. הכרה ביכולות שלכם תאפשר לכם להבין מהם היתרונות האפשריים שלכם בשוק, ולמה לקוחות יקנו מכם ויחזרו ויקנו בעתיד. השאלה מכוונת אליכם אישית. אליכם כבעלי העסק. אני לא מכוונת למוצרים או לשירותים שאתם מוכרים אלא אליכם כאנשים.
טוב להיזכר במה אתם מעולים, שתהיה לכם רשימה של הדברים שאתם ממש טובים בהם.

מה אתם אוהבים לעשות

השאלה השנייה – מה אתם אוהבים לעשות.
תכתבו לכם את רשימת הדברים שאתם ממש אוהבים לעשות, מה מעלה לכם אנרגיה ומוטיבציה, הפעולות שתהיו מוכנים לעשות גם אם לא תקבלו עליהם כסף. דברים שתקבלו מהם כיף והנאה ואולי אפילו תרגישו שזה נותן לכם משמעות, אותם דברים שתהיו מוכנים לקום בשבילם בשעות מוזרות ולהשקיע זמן ומאמץ על מנת לעשות אותם או להשיג אותם.

כך תפתחו את היתרון היחסי שלכם

יש לכם רשימה של הדברים שאתם ממש טובים בהם ואתם אוהבים לעשות?  זה הבסיס לייחודיות שלכם בעסק. כשאתם עושים מה שאתם אוהבים לעשות ומה שאתם טובים בו נהנים יותר, המוטיבציה גבוה יותר וסיכויי ההצלחה גבוהים יותר.
זה בסיס טוב ליצירת יתרון תחרותי. ויותר מזה, דברים שאנחנו אוהבים לעשות אנחנו עושים שוב ושוב ואז גם משתפרים בהם ונהיים טובים אפילו יותר. מה שאנחנו אוהבים בא יותר בטבעיות פחות מלחמות ויותר זרימה. זה לא במקום מאמץ ועבודה מתמדת, כנראה מאמץ ועבודה מתמדת נהייה חייבים להשקיע בכל מקרה בכדי להשיג תוצאות, רק שאם נשקיע את המאמץ והעבודה המתמדת בדברים שאנחנו נהנים לעשות ואנחנו מעולים בהם יתפתח היתרון היחסי שלנו.

האם לקוחות מוכנים לשלם על זה?

להשלמת התמונה – נרצה להפוך את התשוקות הכישרון והאהבה שלכם למוצרים ושירותים שלקוחות ירצו לשלם עבורם. שיש להם ביקוש זה מה שיהפוך את התחביב לעסק שמייצר כסף. השילוב הזה נקרא נקודת הדבש- השתלבות שלושת המעגלים – מה אוהבת מאוד לעשות, במה אני טובה יחד עם לקוחות המוכנים לשלם על זה זה הבסיס להתכנות עסקית.
 

תוכנית שיווקית שמתאימה לכם

תוכנית שיווקית שמתחילה בכם ומביאה את היתרון האישי שלכם לעסק הופך את  התוכנית השיווקית מסתם עוד מסמך שכתב לכם היועץ השיווקי למשהו שמחובר אליכם. מחובר לאהבות שלכם ולעניין שלכם. ולכן יש סיכוי גבוה שתיישמו אותה.

יש מצב שעל חלק מהשאלות כמו מה הערך הגדול ביותר שאתם מביאים או במה הנכם מעולים, לא יהיו לכם תשובות שיספקו אתכם. במקרה כזה, תבקשו עזרה ופשוט תשאלו. תשאלו לקוחות, חברים, בני זוג, קולגות, כל מי שמכיר אתכם ויתן לכם תשובה אמיתית.

שימו לב, זה תרגיל של כנות, ללא מחשבות. בשלב זה פשוט לקחת דף חלק ולכתוב לעצמכם את הדברים.
התרגיל מחבר אתכם לחיובי, לדברים הטובים, ומסיט מהפוקוס את הדברים שלפעמים מקבלים יותר מדי מקום במחשבות וברגשות שלנו וממש לא מקדמים, כמו אני לא מספיק טוב ב.., הייתי צריכה ל…, לא מצליח ל… ועוד ועוד.

מתקשים לגלות במה אתם טובים? שאלה שיכולה לעזור לכם:

מהן התכונות שיש בי שבזכותן אני מצליח/ה במה שאני עושה? תחשבו על כל אותם פעמים שהצלחתם, מה בכם גרם לזה להצליח? תרשמו את כל 10 התכונות שלכם שעוזרות לכם להצליח – אלו התכונות שיעזרו לכם גם להבא.

זקוקים לסיוע נוסף? צרו איתי קשר עוד היום ואסייע לכם

אהבת? אשמח לשיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך גם

אסטרטגיה שיווקית – כך תעשו את זה נכון

אסטרטגיה שיווקית נשמע מסובך? לא ממש.סיפור קצר להמחשה:לפני חודש, הגומיה של הפריזר שלי, התעייפה.בשלב הזה עשיתי מה שעושים 97% מהאנשים,נכנסתי לאינטרנט, חיפשתי,