fbpx

ניהול עובדים מגמות 2022

ניהול עובדים

ניהול עובדים 

השנתיים האחרונות הראו לנו עד כמה נושא העובדים בארגון בכלל וניהול עובדים בפרט הוא רגיש ושברירי ודורש תשומת לב גדולה מתמיד. אנו עדים לגל עזיבות, קושי בשימור העובדים והחלה של מערכות יחסים חדשות בין המנהלים לעובדים בארגון.

במאמר ריכזתי את המגמות החדשות בניהול עובדים ואיך ניתן להתמודד עם השינויים בהצלחה.

דיקלה (שם בדוי) היא עורכת דין מבריקה באחד המשרדים הגדולים בארץ, באחת השיחות שלנו השבוע עלה הקושי שלהם לגייס עובדים, לא רק בגלל דרישות השכר אלא בנכונות לעבוד שעות ולהתאמץ, בנוסף אמרה לי דקלה, אני כבר לא יכולה לשמוע את העובדים מתלוננים ומתחבטים האם הם חשים משמעות. 

כל היום הם אומרים לי "אני רוצה להיות משמעותי".

זה דור אחר שחשובים לו דברים אחרים. עם זה מעסיקים מתמודדים היום וצריכים לתת מענה.

לגל העזיבות הנוכחי יש ככל הנראה קשר ישיר לקורונה, בשילוב עם דור חדש של עובדים ששם בצורה שונה את סדר העדיפויות שלהם בחיים. הם מחפשים משמעות.

לא מוכנים יותר לעבוד שעות ארוכות על חשבון החיים האישיים, על חשבון המשפחה והזוגיות. 

הקורונה הדגישה לרבים את החשיבות באיזון בית משפחה וחיזקה את הרצון להרגיש שעושים דברים משמעותיים.

בין אם מדובר בעסק קטן בינוני או גדול, היתרון האמיתי של עסקים טמון בעובדים. עובדים טובים ומנהלים מעולים מובילים ארגונים להצלחות יוצאות דופן.

התאמת הגישה הניהולית למגמות החדשות

כששואלים בעלי עסקים מה הדבר הכי חשוב בארגון שלהם הם לרוב יגידו – העובדים.

מחקר מנובמבר 21 באנגליה בדק 6,000 עובדים והראה ש 69% מהעובדים לא חוששים לעזוב את מקום עבודתם ומאמינים שימצאו עבודה אחרת בקלות. כמעט 70% – זה מספר עצום.

בארה"ב זו כבר תופעה ויש לה שם – ההתפטרות הגדולה. 

בשנה האחרונה התפטרו 47 מיליון אנשים מהעבודה שלהם. 4.3 מיליון נוספו בינואר 22, אלו מספרים עצומים.

תופעת ההתפטרות מעלה שלוש שאלות מעניינות:

  1. האחת למה אנשים מתפטרים? 
  2. לאן כולם הולכם?
  3. ממה הם חיים? (זו שאלה שמענית אותי במיוחד, בארה"ב מרביתם לא נרשמים בלשכות העבודה).

Pew Research, שפרסמה את המחקר האחרון שלה על התופעה, מספקת תשובות מעניינות:

ראשית, אנשים מתפטרים ממגוון סיבות, שחלקן לא מפתיעות. המניעים העיקריים:

 – חוסר שביעות רצון משכרם (63%)

 – אמונה שהאפשרויות לקידום מוגבלות (גם 63%)

 – חוסר תחושת כבוד בעבודה (57%)

אבל, מה שהם עשו לאחר מכן היה קצת יותר מפתיע:

יותר ממחצית מהעובדים (53%) שעזבו את עבודתם במהלך 2021 אמרו שהם ניצלו את ההזדמנות להחליף קריירה (לא רק עבודה), ולמצוא משהו שמבטיח להיות מספק יותר בטווח הארוך.

מעניין שהם מדברים על החלפת קריירה לגמרי, שינוי כיוון ולא סתם החלפת מקום עבודה.

לגבי השאלה השלישית חלקם חזרו לשוק העבודה ומעידים ששיפרו את רמת השכר שלהם, מצאו איזון טוב יותר בית עבודה ומרגישים שהתקדמו.

 

מה משפיע על המוטיבציה של העובדים – ניהול עובדים

אנשים רוצים לעבור למשהו מספק יותר – במובן הכלכלי ובמובן של סיפוק רגשי – להרגיש משמעותי. 

להרגיש שהם ממצים את עצמם בעבודה, שהם מביאים לידי ביטוי את היכולות שלהם. מחפשים קריירה שתיתן להם אפשרות לבוא לידי ביטוי.

 

האם אלו דברים חדשים בניהול עובדים?

מה שמשפיע היום עם הנטישה של העובדים הם אינם דברים חדשים, דניאל ה' פינק בספרו מוטיבציה  נוגע בנקודות שמעוררות מוטיבציה אצל העובדים. מה מעורר ומניע עובדים לתת יותר ולהיות יותר מרוצים מהעבודה.

הוא מדבר על 3 דברים שמשפיעים על המוטיבציה של העובדים:

  1. אוטונומיה – היכולת של העובד לפעול בצורה עצמאית, להחליט איך מה ומתי הוא עושה את הדברים. לא להרגיש שעל כל צעד שהוא עושה אומרים לו מה ואיך לעשות אלא מאפשרים לו לבוא לידי ביטוי, להביא מעצמו. כשנותנים לעובדים אוטונומיה, מתפתח אצלם היצירתיות והרצון להביא מעצמם. ככל שמגבילים את העובד כך הרעיונות מצטמצמים, לא מקבלים ביטוי. דומה מאוד לילדים. כמו ילדים שרוצים לעשות לבד, לפתח את תחושת המסוגלות שלהם, להוכיח את עצמם, כך העובדים. האוטונומיה מאפשרת להם לגדול. להביא את עצמם לידי ביטוי. זה מחבר עם המקום שעובדים מעדיפים להחליף קריירה לעשות משהו אחר. לבחור בעצמם בשביל עצמם.
  1. תכלית – למה עושים את מה שעושים, את מי זה משרת, למי זה תורם. מה המשמעות של מה שאני עושה כל יום כל היום. חיבור למשהו גבוה יותר ממני לתכלית משמעותית יותר, מטרה גבוה יותר, נותנת לאנשים סיפוק ותחושה של משמעות.  סיימון סינק דיבר בהרצאות הרבות שלו על המשמעות ועל הלמה – שדברים לא נעשים סתם אלא הם מחוברים למשהו גדול מאתנו. שיש משמעות לדברים שאנחנו עושים. שיש להם השפעה, יש להם תכלית.
  1. מומחיות – צמיחה והתפתחות – נמצא כגורם משמעותי במוטיבציה של העובדים. וזה מתחבר בצורה מלאה למחקר האחרון, למה אנשים עוזבים, 63% עזבו כי הרגישו שהם לא יכולים להתקדם במקום העבודה שלהם. אין אופק של צמיחה. הנקודה הזו מהווה אתגר עבור מעסיקים רבים. לאנשים חשוב לגדול ולצמוח. להרגיש שמתקדמים שהם גדלים ומתפתחים. ועל מקום העבודה למצוא את הדרכים איך לאפשר לעובדים להתפתח ולגדול.

 

ניהול עובדים נכון נמצא בליבת ההצלחה של כל עסק.

איך מתמודדים עם התופעה?

המהירות שעובדים מוכנים לוותר על הקיים ולעבור למקום אחר צריכה להטריד את המעסיקים גם בארץ.

גם כאן אנו חווים קושי בגיוס עובדים ושימור עובדים טובים בארגון. מה שמחזק עוד יותר את החשיבות וההשפעה של המנהלים הישירים, וניהול עובדים בכלל.

לרוב, טכנולוגיה אפשר להעתיק, אבל את התרבות הארגונית, את היצירתיות של העובדים את הנכונות שלהם לתת מעל ומעבר, את זה לא ניתן להעתיק.

ניהול עובדים הוא חלק מהותי מהתרבות הארגונית, ארגון שחושב על אפשרויות הצמיחה וההתפתחות של העובדים, על המשמעות בעשיה שלהם, לחבר אותם לדברים המשמעותיים. לאפשר לעובדים לקבל החלטות ולבחור איך הם מוציאים אותן לפועל. לתת להם אוטונומיה. לתת להם כבוד והערכה לצד סטנדרטים גבוהים. כל אלו הן מיומנויות ניהול. ניהול עובדים הוא בליבת ההצלחה הארגונית.

רוצים יחס וכבוד – ניהול עובדים נכון

שימו לב לסיבה השלישית למה עובדים עוזבים יחס של כבוד והערכה.
המחקר הגדול שנערך בקרב 28,000 עובדים הראה דבר אחד שהכי משמעותי לעובדים – לקבל יחס של כבוד והערכה. ועדין אנחנו נתקלים בכל כך הרבה אירועים בהם עובדים חווים יחס משפיל ומזלזל, עד כי עבוד 57% מהם זה מהווה את הסיבה לעזיבה.

ההשפעה של המנהל הישיר

למנהל הישיר יש השפעה מהותית על שביעות הרצון של העובד, ולא בכדי. הוא נמצא בקשר רציף ויומיומי עם העובד. הוא משפיע על ההתנהלות הרגשית והמקצועית שלו.

שיפור במיומנויות הניהול של המנהל יכולים להשפיע על שביעות הרצון של העובד ולחזק את הקשר של העובד עם הארגון.

ניהול עובדים בשונה מניהול מכונות, כרוך בהתייחסות לאדם, לרגשות שלו, למה מניע אותו, מה חשוב לו. לכל אדם יש דברים שחשובים לו יותר או פחות. מנהל טוב יודע להבין מה מניע את העובד שלו ועם זה לעבוד.

ניהול עובדים מיומנות שניתן וחובה ללמוד

ניהול עובדים – זו מיומנות שניתנת ללימוד, וארגונים רבים אכן מבינים את זה ומשקיעים בעובדים ובמנהלים שלהם. מפתחים את מיומנויות ההקשבה, ונותנים תשומת לב עולה לנקודות שמשפיעות על שביעות הרצון של העובד.

למנהל יש כלים רבים שיכולים לעזור לו להעלות את רמת המעורבות של העובדים ולהגביר את הרצון להשאר ולתת יותר. אחד מהם הוא הערכת עובדים – כלי שאם עובדים איתו נכון יכול לסייע בדיוק בנקודות האלו. זה חלק מתרבות ארגונית וניהול עובדים נכון.

כשעובדים מרוצים הם מביאים יותר רעיונות, יותר פתוחים, מביאים יותר מעצמם. יש לזה השפעה ישירה על היעילות בה הם עובדים, על ניהול הזמן שלהם. לכל אלו יש השפעה ישירה על הלקוחות ועל הרווח.

לפתח את מיומנויות הניהול של המנהלים, ליצור תרבות ארגונית שמצמיחה עובדים ומחזקת את הקשר שלהם למקום העבודה. הרשמו עוד היום לקורס ניהול שיפתח ויחזק את המנהלים ברמה האישית וניהול עובדים בארגון.

חדש - הצטרפו מטה לקבוצת וואטאפ ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות אליכם לנייד

אהבתם? תשתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך