הכי טוב לצפות בסרטון, מעדיפים לקרוא? – להלן התקציר.
גם ללא המשבר הנוכחי כל עסק שלישי חשב לסגור את העסק.
(נכון ל 2018 מתוך סקר של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים).
במספרים זה כ – 170 אלף עסקים בישראל חשבו לסגור את העסק. מתוך 528 אלף עסקים. עבורם המשבר הכלכלי הנוכחי רק מאיץ את הסגירה שלהם.
בכלל, משבר כלכלי לא הורג עסקים אבל הוא כן חושף את מי שרגיש במילא, את אותם עסקים שגם לפני המשבר המצב העסקי שלהם היה לא טוב. מה זה לא טוב? פחות מדי הכנסות ומכירות יותר מדי הוצאות ושורה תחתונה – רווחים לא מספקים לאורך זמן.
מרבית 170,000 העסקים הללו הם הראשונים לחטוף את המכה בבטן הרכה.
אליהם מתווספים, בטח עוד כמה עשרות אלפי עסקים שלא הביעו כוונות סגירה אבל גם עבורם העסק לא מייצר הכנסות ורווחה עודפת שתציל אותם במצב של קיפאון.
ככל שהמשבר ימשך, יותר ויותר עסקים יכנסו למעגל של סגירה ופשיטת רגל. ישרדו אותם עסקים שיש להם רזרוורות או מצליחים גם בימים אלו לייצר תזרים הכנסות חיובי. (אלא אם יצליחו לרכב על גל הביקושים החדש שיווצר)
אז מה עושים?
השונות הגדולה של עסקים מובילה בהכרח לפתרונות שונים. עבור כמעט כל העסקים פעולות של צמצום הוצאות, הגברת גביה והכנת תזרים ל 3-6 חודשים הבאים הן המלצות נכונות ומחייבות.
מכאן, איך ממשיכים לקיים את העסק גם בתקופת משבר, ההמלצה תשתנה מעסק לעסק.
רק לא עוד הלוואות
עבור העסקים שהביעו כוונות סגירה – שהמשבר הזה תופס אותם עם המכנסים למטה, ולמעשה הצליחו לשרוד רק בזכות הלוואות ומחזור הלוואות, כניסה נוספת להתחייבויות לא תטיב איתם.
הלוואות נוספות גם אם בתנאים טובים, בערבות מדינה וכל הפתרונות שאולי ינתנו, תשים אותם בחשיפה גדולה יותר וסחרור של הלוואות, הגדלת התחייבויות וקושי עתידי בפרעון.
מה גם, עסקים שהיו במצב לא טוב טרום המשבר, אין בכלל גרייס של זמן. כל יום ללא הכנסה מגדיל את התזרים השלילי ואיתו עלות הכסף עולה עד לרמה שלא יינתן בכלל כסף ממקורות בנקאיים.
אותם עסקים, תשקלו טוב טוב האם לקחת הלוואות נוספות. הלוואות בסוף צריך להחזיר.(אלא אם אתם טייקונים שמתמחים בתספורות).
אז מה כן?
לאחר ייצוב ראשוני של העסק, הזמן הזה חייב להיות מנוצל לחשיבה קדימה לעתיד. גם אם ריגשית יש קושי, יש פחד ולא יודעים מה יהיה מחר מבחינה כלכלית. מה שבידיים שלכם ואתם יכולים לעשות עכשיו, תעשו.
השלבים:
1. להקפיא מידית כל הוצאה, להגביר גביה אם יש כספים בחוץ והכי חשוב – לקבל תמונת מצב אמיתית לפחות 3 חודשים קדימה.
2. עשו חושבים, לאור השינויים בשוק, ואולי שינויים התנהגותיים ושינויים בהרגלי הצריכה שיישארו איתנו גם כשהקורונה תעבור – תחשבו היום מה הכיוון החדש שלכם והאם אתם יכולים לייצר הכנסות בתקופה הנוכחית. האם העסק שלכם יכול לעשות התאמות למכור שירותים שמתאימים למצב החדש. – אם כן מעולה, תכננו אותם בקפידה.
3. הפעולה השלישית – הקדישו את מרבית הזמן עכשיו לחשב מסלול מחדש. מי אתם, מה אתם מוכרים, מי הלקוח שלכם, מי המתחרים המרכזיים שלכם, מה הבעיות שלכם בעסק? מה היתרונות שלכם? מה לא עובד טוב בעסק שלכם?
4. ההמלצה הכי מהותית בשלב הזה היא לחשוב לקח. כל הזמן. להכיר לעומק מי הלקוח שלכם, מה אתם מוכרים לו, בזמנים רגילים ובזמנים שלאחר ההפסקה. ככל שתכירו ותוכלו לאפיין את הלקוח שלכם, מה מציק לו, ולחשוב מה יציק לו בעתיד, כך תוכלו להתאים את העסק שלכם ולהיות יותר מדוייקים בפתרונות. זה השלב הראשון של הקמה חיזוק ופיתוח העסק.
5. לאחר שתהיו מדויקים יותר לגבי העסק שלכם – אז יגיע התכנון והפעולות שאפשר לעשות היום על מנת לכשיחזרו העסקים יהיה לכם קל יותר. קל יותר בשיווק, בניהול ובמכירות.
מעניין לראות את כלל הנתונים – הסקר המלא מופיע כאן