איך בונים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית

מהי תוכנית עסקית

תוכנית עסקית הינה תוכנית המאפשרת לכל מי שקורא אותה להבין באיזה שוק החברה פועלת, מה היתרונות שלה, מה המצב העסקי שלה נכון להיום ומה צפוי לה בעתיד ע"פ הערכות בעלי החברה.

עבור בעלי עסקים, תוכנית עסקית נותנת בהירות לגבי יעדים, מקורות רווח, תמונת השוק, יתרונות, חסרונות, איומים והזדמנויות.

עבור משקיעים, תוכנית עסקית הוא אחד הכלים המאפשרים למשקיע ללמוד על החברה, להכיר את הפוטנציאל העסקי שלה, ולהשפיע על ההחלטה האם שווה להשקיע בחברה או לא.

מי צריך תוכנית עסקית?

כמעט כל עסק כדאי שתהיה לו תוכנית עסקית. עם זאת, מורכבות ועומק התוכנית העסקית משתנה מעסק לעסק בהתאם לצרוך שלשמה נועדה התוכנית. (צרכים פנימיים, השקעות, שיווק, יצירת פוקוס ועוד).

מכאן מגוון העסקים שיקבלו תועלת מתוכנית עסקית הוא רחב, החל מעסקים בהקמה, עסקים המחפשים משקיעים או גיוס הון, עסקים המציעים עצמם למכירה – ומחפש קונים.

גם עסקים קיימים ומשגשגים יפיקו תועלת מהותית מתוכנית עסקית. לדוגמא – עסק פעיל המבקש להתרחב ולהכניס קו מוצרים חדש ורוצה לדעת מה תהיה ההשפעה העסקית של המוצרים החדשים.

ככל שהעסק מורכב יותר תדרש תוכנית עסקית רחבה ועמוקה יותר, ולהיפך, ככל שהעסק שטוח יותר ופחות מורכב כך התוכנית העסקית תהיה בסיסית יותר ופשוטה יותר.

במאמר הבא אפרט את מכלול הסעיפים הנדרשים בבניית תוכנית עסקית מלאה. ההחלטה, אלו סעיפים מחוייבים בתוכנית ועל אלו אפשר לוותר, נקבעת בהתאם למטרה שלשמה בונים את התוכנית העסקית.

תוכנית עסקית או תוכנית שיווקית? מה ההבדל ביניהם?

התוכנית השיווקית הינה חלק מהתוכנית העסקית הכוללת.

למעשה תוכנית עסקית כוללת את כל ההיבטים השיווקיים. כשנכנסים להקמה של עסק חדש נשאל את עצמנו שאלות שיווקיות שהתשובות עליהן יתנו לנו את התשתית לתוכנית העסקית. השיווק הוא הבסיס למודל העסקי שמשלב את צד ההכנסות יחד עם צד ההוצאות.

שאלות שיווקיות כמו באיזה שוק החברה פועלת, מי המתחרים הבולטים, מה היתרונות שלנו, מי קהלי היעד, על איזה צורך אנחנו עונים, למה אנחנו, מה האיומים וההזדמנויות בשוק, ומה העוצמות והחולשות שלנו, לכל התשובות הללו, יהיה ביטוי מספרי.

הביטוי המספרי הוא התוכנית העסקית – הכלכלית – זו שצופה את תזרים ההכנסות יחד עם תזרים ההוצאות. והרי לכם תוכנית עסקית.

אלו סעיפים נכללים בתכונית עסקית טובה?

בעקרון קיימים ארבעה פרקים מרכזיים בתוכנית עסקית:

פרק ראשון – תקציר מנהלים

תפקידו לתת סקירה תמציתית על העסק. לתת תמונת מצב נוכחית, ייעוד, וצפי עתידי.

חלק זה מופיע בתחילת במסמך אולם כתיבתו מתבצעת לאחר שכל המידע נאסף וברורים לכם היתרונות של העסק. בתקציר המנהלים מסכמים את כל הנקודות החשובות ביותר בתוכנית העסקית. ספקו תיאור ממצה אך חיובי של החברה, כולל יעדים והישגים. לדוגמה, אם החברה מבוססת, ניתן לתאר את מטרותיה, כיצד היא השיגה עד כה את יעדיה ומה טומן בחובו העתיד. אם החברה היא חברה חדשה, סכמו את כוונותיכם, כיצד ומתי בכוונתכם לממש אותן, וכיצד לדעתכם תוכלו להתגבר על מכשולים גדולים (כגון תחרות). ציינו כאם את הייעוד של החברה, יעדים עסקיים ומפתחות להצלחה.

תמונת מצב – הציגו כאן נקודות מרכזיות שחשוב שהקורא יקבל כבר בהתחלה – לדוגמא גרף מכירות, גרף צמיחה, גרף רווחים לתקופה של מספר שנים אחורה. לדוגמא:

פרק שני – תאור העסק

תאור העסק, תחום הפעילות ומה יהפוך את העסק לייחודי תחרותי ומצליח. תאור תכונות מיוחדות שיהפכו את העסק לאטרקטיבי עבור לקוחות פוטנציאלים. בפרק זה נכלול גם תאור של המטרות והיעדים העיקריים של החברה.

בתאור העסק פרטו מי הבעלים של החברה, איפה ממוקם (בעיקר אם למיקום יש חשיבות שיווקית), אלו מוצרים ושירותים מספקים (ומה הייחוד שלהם), מי הספקים שלכם (ואם יש יתרון בתחום חשוב לציין, אם יש הסכמים מיוחדים כמו בלעדיות חשוב להכליל), פרטו את נושא שירות הלקוחות, באיזו רמה אתם מחוייבים לספק את השירות, אם אתם יצרנים – תארו את מתקני הייצור, יתרונות, מכשור, עובדים, רגולציה, הכל מבלי לחשוף מידע רגיש.

בתאור העסק הוסיפו היבטים ניהוליים – ניסיון ניהולי, תחומי התמחות, כישורים מיוחדים, כאן המקום לפרט את הצוות הבכיר והמוביל. אם מדובר בעסק בהקמה – בכללי להבנות את המבנה הארגוני הראשוני הנדרש. בשנים הראשונות.

פרק שלישי – המודל העסקי

המודל העסקי – פרק חשוב במיוחד – ובו הסבר כיצד הנכם מתכננים להביא את העסק לריווחיות. בהתאם למוצרים והשירותים הנמכרים, המחירים, גודל השוק ונתח השוק הצפוי לכם. כאן נכנת תמונה לגבי צפי ההכנסות למול צפי ההוצאות. בתחום ההוצאות ישנה הפרדה להוצאות הקמה, הוצאות קבועות והוצאות משתנות.
המו כן, ניהול התזרים, האם צפוי תזרים חיובי או שנדרשות השקעות על מנת לממן את הפעילות העסקית. אם כן – לכמה זמן. כאן נתייחס גם לגביה או חובות אבודים.

נכון יהיה להכין את הפרק הזה לאחר שתכינו את הפרק על השיווק, (הפרק הבא). התוכנית השיווקית ניתוח השוק המוצרים והמתחרים יהוו את הביב לתמונה הפיננסית עסקית.

עסקים בהקמה – לפרט את כלל עלויות ההקמה והתפעול, צרכי הקמה כוללות הוצאות חד פעמיות כגון ציוד, הוצאות משפטיות, היתרים ורשיונות ועוד מגוון רחב מאוד של סעיפי הוצאות בהתאם לסוג העסק.

עבור צד ההכנסות נכין מודל המרכז את ההכנסות הצפויות בהתאם להנחות השיווקיות שנתנו.

פרק רביעי – שיווק ומכירות

לשיווק יש השלכה מהותית על הצלחת העסק. פרק השיווק מכיל מידע כללי על השוק, עליכם ועל המוצרים שלכם.

שאלות לדוגמא הן – מהו שוק היעד, מי הלקוחות, מה כואב להם, על איזה צורך אתם עונים, מה המגמות בשוק, מי המתחרים, צפי נתח שוק שלכם מתוך כלל השוק, מה יידרש על מנת להשיג את נתח השוק הרצוי, מה מדיניות התמחור בהשוואה למתחרים בשוק, מה ההצעה הייחודית השונה שלש לכם ואין למתחרים, במה אתם יכולים לייצר יתרון תחרותי בשוק ומה נדרש על מנת לממש את היתרון הזה, מהו סל המוצרים או סולם המוצרים המתוכנן, יתרונות שיש לכם בשוק (מיקום, לקוחות עוגן, מוצרים יחודיים ועוד).

אם יש לעסק שלכם יש יתרון חברתי לדוגמא תרומה חברתית מהותית יש מקום לשלב את זה כאן. עסקים חברתיים נוטים היום לקבל חשיפה ויתרון שיווקי וגם לעשות טוב בעולם.

בסיום הפרק על השיווק – יש להכין את תוכנית הפרסום וקידום המכירות. 

באלו מדיות, מה אסטרטגית הפרסום והשיווק, מה התקציבים המוקצים ואלו גורמי עזר חיצוניים ידרשו על מנת למנף את השיווק לרמה הרצויה.

לקבלת סיוע בבניית תוכנית עסקית עבור עסקים בהקמה, עסקים פעילים המבקשים להתפתח ועבור משקיעים, השאירו הודעה בטופס מטה ואחזור אליכם בהקדם.

מעונינים בטמפלט שיעזור לכם בבנית תוכנית עסקית?

להלן לינק ישיר להורדת טמפלט מוכן לבנית תוכנית עסקית. הטמפלט מבית מיקרוסופט – ומכיל את כל הפרמטרים הנדרשים לבנית תוכנית עסקית.

לחצו כאן להורדת טמפלט לבנית תוכנית עסקית מורחבת מבית מיקרוסופט אליכם למחשב.

בהתאם למטרה לשמה הנכם בונים את התוכנית העסקית בחרו אלו סעיפים למלא.

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?