איך בונים תוכנית שיווקית

תוכנית שיווקית

תוכנית שיווקית הינה הבסיס לפעילות שיווקית. מוצר מעולה לא מחייב שהעסק יצליח וישגשג. עסק מצליח כשיש לו ביקושים. ביקושים נוצרים באמצעות שיווק אפקטיבי שמזרים תנועת לקוחות תמידית לעסק. 

המשלים של שיווק אפקטיבי הוא מכירות. השיווק מביא את האנשים לחנות, מזרים מעניינים. המכירות הופכות את המתעניין ללקוח משלם. יחד שיווק ומכירות מביאים את החמצן לעסק.

במאמר הזה, אסקור את חמשת השלבים לבנית תוכנית שיווקית אפקטיבית. 

התוכנית השיווקית צריכה להתאים לכם, מביאה לידי ביטוי את היתרון שלכם בשוק. תוכנית שיווק טובה מתאימה לכם ולקהל היעד.

בכל חמשת השלבים ישנם שני מרכזי כח, המהווים את הבסיס לתוכנית השיווק והם – מציאת הייחודיות, יחד עם ההבנה והדיוק מי הלקוחות אליהם אתם פונים. 

חמשת השלבים לבנית תוכנית שיווק אפקטיבית:

שלב ראשון – זהו את העוצמות

בנית תוכנית שיווקית מתחילה בכם.
הבסיס לשיווק נכון ולתוכנית שיווקית אפקטיבית הוא לזהות את היתרונות שלכם. מה מייחד אתכם למול המתחרים. בשווקים תחרותיים ומאתגרים, ההבנה מה היתרון התחרותי היא הבסיס לשיווק אפקטיבי. 

החידוד והדיוק של מי אתם, מה אתם באמת מוכרים, ולמה אתם בעסק הזה, זה הבסיס לתוכנית שיווקית שתמשוך אליכם את הלקוחות הרלוונטיים תחמם את הלקוח ותאפשר לסגור בקלות ומהירות.

כמה דגשים על מציאת יתרון תחרותי

היתרון נמצא בנקודת חיבור של שלושה מעגלים:

  1. מה אתם אוהבים לעשות
  2. במה אתם מעולים
  3. אנשים מוכנים לשלם על זה

החיבור של השלושה יוצר את היתרון השיווקי. מייחד אתכם למול המתחרים ומוצא את נקודת המפגש של מה שאתם טובים ואוהבים וגם זה בעל ערך אמיתי ללקוח. לקוחות מוכנים לשלם על משהו שהם רואים בו ערך ותרומה. 

על השלב הראשון – איך בונים יתרון תחרותי ומוצאים את הייחודיות כתבתי במאמר כאן. 

לאחר בחינת הבידול והיתרון הפנימי, מגיע הזמן לצאת החוצה ולהכיר לעומק את הלקוחות.

שלב שני – מי הלקוח

יש סיפור מעניין על דיסני, שמהווה השראה גדולה לאנשי שיווק עד היום. 

מספרים שבאחד הבקרים פנה הגנן של מתחם השעשועים הגדול, והתלונן בפני דיסני שהלקוחות לא מנומסים ולא ממושמעים. כשדיסני שאל אותו למה? הגנן סיפר לו שהוא ששתל ערוגות פרחים מקסימות והאורחים (כך כינה אותם דיסני) דורכים דווקא באמצע הערוגות כי הם רוצים להצטלם על רקע הטירה המפורסמת. הגנן ביקש את רשותו של דיסני לגדר את הפרחים על מנת לשמור עליהם ולמנוע כניסה של לקוחות לערוגות. 

דיסני ענה לו, "עליך לעשות בדיוק ההפך, אם הלקוחות כל כך רוצים להצטלם על רקע הטירה ומצאו שהמיקום הזה הוא הכי טוב, והם מוכנים אפילו להרוס את הפרחים בכדי להשיג תמונה טובה אנחנו חייבים לתת להם את זה. אנחנו נוציא את הפרחים מהמיקום הנוכחי ונשתול אותם במקום אחר. ואת הנקודה המבוקשת נהפוך לנקודה רשמית של צילומים. נשים שלט ונעזור לאורחים לממש את מה שרוצים."

זו היא דוגמא להקשבה נהדרת לצרכי לקוח. שיווק בבסיסו הוא קודם כל להבין מי הלקוח שלך, מה הוא רוצה, מה מרגש אותו. ככל שנכיר טוב יותר את הלקוח כך המסרים השיווקיים יהיו יותר רלוונטיים ויגעו בלקוח. תוכנית שיווקית מבוססת על הלקוח והצרכים שלו.

תשומת לב הלקוח באמצעות תוכנית שיווקית ומהלכים שיווקים נכונים

עם כל הרעש התקשורתי הבלתי פוסק שאנחנו חיים בו, הדבר היקר ביותר הוא לתפוס ולקבל את תשומת הלב של הלקוח. אפשר לשפוך ים כסף על שיווק אבל אם המסרים לא נוגעים בלקוח הוא לא יראה אותם בכלל. גם אם המודעה ממש מול העיניים שלו. אנחנו הפכנו להיות כההי חושים. מרוב שמנסים למכור לנו אנחנו כבר לא רואים את הפרסומים. אנחנו כן נשים לב למודעה שיווקית או פרסומת אם הפרסומת נוגעת בכאב או בתשוקה שרלוונטית אלינו.

תכירו את הלקוח מה רוצה באיזה שפה מדבר איפה מסתובב – כאן במאמר דוגמא איך תגרמו ללקוח לבחור דווקא בכם. תוכנית שיווקית לדוגמא.

תוכנית שיווקית לדוגמא – שאלות על הלקוח

בנית תוכנית שיווק טובה מבוססת על הכרות עם הלקוחות, להבין מי הוא, מה אוהב ומה מעניין אותו מאפשרת ליצור מוצרים רלוונטיים ומתאימים. 
תוכנית שיווקית – ככל שתכירו את הלקוח טוב יותר הפתרון שתתנו לו יהיה מתאים יותר. אפיון הלקוח כולל סדרת שאלות וחשיבה מתמדת מה אתם יכולים לעשות על מנת לספק טוב יותר את צרכי הלקוח. 

שיווק אפקטיבי מבוסס בראש ובראשנה על הכירות טובה עם הלקוח. מי הוא, מה כואב לו, למה שיקנה ממני, איך אני יכולה לעזור לו, איפה מסתובב, ממי עוד קונה מוצרים שמשלימים למוצרים שלי, מה רמת ההכנסה שלו, מה התחביבים שלו, מה מטריד אותו ולמה הוא לא ישן בלילה, זו רשימה לדוגמא שתאפשר לכם להכיר טוב יותר את הלקוח.  

שלב שלישי – המוצרים והשירותים

הלקוחות קונים מוצרים או שירותים – ולכן זה בבסיס התוכנית השיווקית. בנית סל המוצרים העטיפה, התמחור, המהות כל אלו משפיעים על הלקוח. 
בניה נכונה של סל מוצרים ושירותים יגדיל את הערך שאתם נותנים ללקוח ויקדם את המכירות בעסק. שיווק ותוכנית שיווקית מבוססת על המוצרים והשירותים שאתם מוכרים.

המוצרים והשירותים הם חלק משמעותי בתוכנית השיווק של העסק

המגוון הנכון של המוצרים, התמחור הנכון, בנית החבילה הנכונה שתאפשר ללקוח לרכוש מכם בקלות את מה שמתאים לו.
ככל שאתם מכירים ומבינים את צרכי הלקוחות כך אתם יכולים להתאים להם את המוצרים והשירותים בצורה הטובה ביותר. 

תוכנית שיווקית לדוגמא שאלות לדוגמא על סל מוצרים

התפתחות המוצרים מתרחשת לאורך כל חיי העסק. אחת לתקופה נכון לעשות התבוננות פנימה ולראות מה מגוון המוצרים שאתם משווקים, האם יש מוצרים או שירותים שאינם ריווחים ונכון להוריד אותם, האם יש מוצרים שצריך לעדכן, גם ברמת המחיר, או התכולה שאתם מציעים. תוכנית שיווקית צומחת ומשתנה לאורך הזמן. המוצרים השירותים הם המנוף לצמיחה ל העסק. 

צמיחה של עסק מתרחשת כאשר מרחיבים את סל המוצרים. תבחנו האם יש מוצרים נוספים שאתם יכולים להציע ללקוחות הקיימים ובכך להגדיל את הסל שהלקוח צורך מכם. 

רכיב מהותי בתוכנית השיווק הוא סל המוצרים. שווקו מוצרים נוספים ללקוחות הקיימים – וההכנסות שלכם מכל לקוח תגדל.

שווקים דינמיים תוכניות שיווק מותאמות ומשתנות בהתאם

השתנות השוק והאפשרויות המתחדשות מחייבות בעלי עסקים וארגונים לחשוב כל הזמן איך ניתן להגדיל את ההיצע ללקוח הקיים, ומה ניתן לעשות על מנת להגדיל את הסיכוי שגם בעתיד הלקוח ירכוש ממני.

במאמר כאן – ראינו מהם שלושת הדרכים להגדיל את ההכנסות בעסק  אם טרם קראתם מומלץ לקרוא. 

לסיכום – כתבו לכם מה אתם מוכרים? מה אתם מציעים ללקוחות שלכם? מה מיוחד בהצעת המכר שלכם עבור הלקוחות? במאמר כאן תוכלו להרחיב איך בונים סל מוצרים נכון לעסק שלכם. 

שלב רביעי – המפה השיווקית

לאחר שהשלמנו את שלושת הצעדים הראשונים בבנית תוכנית שיווקית הגענו הזמן לעשות את הצעד הראשון בשיווק והוא לבנות את המפה השיווקית.

המפה השיווקית דוגמאות למיפוי אפיקי השיווק

תוכנית שיווקית כוללת את כל אפיקי השיווק.

מהם אמצעי השיווק שיכולים לשמש אתכם בהגעה ללקוחות:

דוגמאות לאפיקי שיווק:

  • אתר מקודם אורגנית
  • קמפיינים ממומנים בגוגל
  • קמפיינים בפייסבוק
  • פעילות אורגנית ברשתות חברתיות (פייסבוק, לינקדאין, טיקטוק, אינסטגרם)
  • תערוכות וכנסים
  • בלוג
  • פודקאסטים
  • ראיונות יחסי ציבור ברדיו וטלוויזיה
  • שיתופי פעולה
  • לקוחות שממליצים
  • גוגל בזנס
  • פניה ישירה ללקוחות היעד
  • נטוורקינג
  • כתבות קנויות או יחסי ציבור 
  • הרצאות
  • תוכניות ברדיו, כתבות בעיתונים טורי דעה (יש לזה יתרון גדול כי אתם יכולים להוסיף לינקים לאתר שלכם מה שיעזור בקידום האורגני).


תבחרו את האפיק השיווקי המתאים לכם וללקוחות היעד – תוכנית שיווק מותאמת

אפשרויות השיווק מגוונות, תבנו לכם את תשתית השיווק שמתאימה לכם וללקוחות היעד. בעזרתם אתם יכולים להגיע ללקוחות. מגוון האפשרויות השיווקיות הוא גדול, וכל אחד חשוב שיבחר את הפעולות השיווקיות שהכי מתאימות לו. אחד אוהב לכתוב ומעולה, השני אוהב להתראיין וליצור אייטמים תקשורתיים, השלישי אוהב יחס אינטימי ואחד על אחד – פגישות אישיות ונטוורקינג, הרביעי אוהב להצטלם ולהעלות סרטונים בעלי ערך ללקוחות שלו, ואחרמעולה בשיחות ופודקאסטים. חזק בראיונות. 

האפשרויות השיווקיות היום הן מרובות ויחסית זולות. שימוש נכון בכל האמצעים השיווקיים העומדים לרשות בעלי עסקים יגדילו את החשיפה ויאפשרו לבנות מנועים קבועים של גיוס לקוחות והגעה ללקוחות רלוונטיים. תוכנית שיווקית ממפה אאפיקי השיווק בחשיבה איך ליצור תשתיות שיווק שישמשו אתכם לאורך זמן.

המפה השיווקית כוללת פלטפורמות שיווקיות כגון:

אתר, פייסבוק ממומן ואורגני, גוגל ממומן ואורגני, לינקדאין, דפי נחיתה, יוטיוב סרטונים, אינסטגרם, הרצאות, שיתופי פעולה, תערוכות, מאמרים, יחסי ציבור, פרסום מסורתי, פניות קרות למכירות, הפניות מלקוחות קיימים, נטוורקינג עסקי, רשת הקשרים האישיים ועוד.

בחירת האפיק השיווקי תלוי בשני דברים:

  • מה העוצמות שלכם ומה אתם אוהבים לעשות
  • איפה הלקוחות שלכם מסתובבים ומה האפיק בו הסיכוי לפגוש אותם הכי גדול
ערכו מיפוי מלא של האפיקים הרלוונטיים לכם ובנו את הנכסים השיווקים שלכם. אתם נכסים שישמו אתכם במהלך חיי העסק ליצירת לידים איכותיים של לקוחות משלמים.
 

השלב החמישי והאחרון – בנית התוכנית השיווקית

הגענו לשלב האחרון והוא בנית התכנית השיווקית. אוספים את כל המידע בכל אחד מהשלבים מעלה ובונים תכנית שיווקית המכילה:

  • קודם כל את המטרות השיווקיות שלכם, והמטרות העסקיות.
  • אלו פעולות נדרשות לביצוע על מנת להשיג את המטרות
  • באלו כלים שיווקיים ופלטפורמות שיווקיות אתם מעוניים לפעול
  • מי הגורם שיכול לסייע לכם בכל אחד מהפלטפורמות
  • מה התקציב הנתון
  • מהם יעדי הצלחה 
  • מפו את כל הפעולות השיווקיות על לוח שנה בהתחשב בתאריכי השנה, בהשקות ובאירועים משמעותיים בחיי הלקוח
  • יוצאים לדרך.

התהליך מעלה לא נעשה באופן חד פעמי, אחת לתקופה נדרשת חשיבה שיווקית ובקרה אלו מהפעולות עובדות, מה מצליח ומה כדאי לשנות. התבוננות מחודשת על הלקוחות, על השתנות השוק והמתחרים, על המוצרים החדשים שנכנסים לשוק ועל השיפור שחל בכם ובעסק שלכם שמאפשר לכם לתת יותר ללקוחות היעד.

לקבלת עזרה בהכנת תוכנית שיווקית לעסק צרו קשר עוד היום ואסייע לכם.

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?