תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית היא הרוח החיה בכל ארגון. תקשורת באה מהמילה קשר. קשר טוב ופורה בין האנשים בארגון מוליד יוזמות חדשות, מביא אנרגיה טובה ורוח של עשיה ושמחה בארגון. לא אגזים אם אומר שזה המרכיב החיוני ביותר להצלחה של כל ארגון.

כל מי שעובד בארגון, גם אם לא מאוד גדול חווה לבטח את המשמעות של תקשורת בין אישית טובה או לחילופן את ההשלכות הקשות כאשר התקשורת הבין אישית לקויה.
בשתי מילים, זה יכול להיות גן עדן או לחילופין, סיוט מתמשך.

התקשורת הביו אישית משפיעה על העובדים על המנהלים ועל התוצאות העסקיות.

במאמר הזה, נחקור את חשיבות התקשורת הבין-אישית בארגונים ואתן כמה טיפים כיצד לשפר את כישורי התקשורת הבין אישית.

מהי תקשורת בין אישית בארגונים:

תקשורת בינאישית מתרחשת כל הזמן, כשאנשים מחליפים מידע, רעיונות ורגשות, וחשוב לזכור התקשורת מתרחשת באמצעים מילוליים ולא מילוליים. היכולת לתקשר ביעילות עם אחרים חיונית לבניית מערכות יחסים חזקות, יצירת שיתוף פעולה והשגת מטרות משותפות.

אנשים עוזבים אנשים ולא עוזבים ארגונים ולהיפך, אנשים נשארים בגלל אנשים, לרוב בגלל מנהלים, ולתקשורת הבין אישי תפקיד קריטי בכך.

תקשורת בינאישית אפקטיבית – על מה היא משפיעה?

אמון בין חברי הצוות: תקשורת בינאישית היא הבסיס לבניית מערכות יחסים חזקות בין עמיתים, חברי צוות ולקוחות. מערכות יחסים חזקות בנויות על אמון, כבוד ותקשורת יעילה. כאשר אנשים מתקשרים היטב זה עם זה, הם נוטים יותר לבנות מערכות יחסים חזקות וחיוביות.

שיתוף פעולה ועבודת צוות: תקשורת יעילה חיונית לשיתוף פעולה בארגונים. חברי הצוות צריכים לתקשר ביעילות כדי לשתף רעיונות, לפתור בעיות ולקבל החלטות. כאשר חברי צוות מתקשרים היטב זה עם זה, סביר יותר שהם יעבדו יחד ביעילות. במאמר כאן כלים נוספים לשיפור עבודת צוות. 

פרודוקטיביות: תקשורת יעילה יכולה להוביל לפרודוקטיביות מוגברת בארגונים. כאשר אנשים מתקשרים היטב זה עם זה, הם יכולים לעבוד יחד בצורה יעילה ויעילה יותר. זה יכול להוביל לקבלת החלטות מהירה יותר, פחות אי הבנות ותוצאות טובות יותר.

קשרים עם הלקוחות: תקשורת בינאישית חיונית לבניית קשרים חזקים עם הלקוחות. תקשורת יעילה יכולה לעזור לארגונים להבין את הצרכים וההעדפות של הלקוחות שלהם, ולהוביל למוצרים ושירותים טובים יותר.

 

טיפים לשיפור תקשורת בין אישית 

אני מניחה שכולם יסכימו שתקשורת בין אישית היא חשובה, ולמרות זאת בהרבה ארגונים וצוותי עבודה, דווקא הרכיב הזה הוא הבעייתי מכולם. מה עושים? איך ניתן בכל זאת לשפר את כישורי תקשורת בין אישית של מנהלים ועובדים בארגון.

הנה כמה טיפים לשיפור מיומנויות התקשורת הבינאישית בארגונים:

הקשבה נדיבה: אני אוהבת מאוד את המונח הקשבה נדיבה. אנחנו לרוב מאוד קמצנים ביכולת ההקשבה שלנו, יותר עסוקים במה שיש לנו להגיד. כשהאדם שמולנו מדבר אנחנו לרוב חושבים מה לענות לו, למה מה שהוא אומר לא מדויק ואיפה אני צודקת והאדם השני טועה.

הקשבה נדיבה לעומת זאת אומרת – אני כאן בשביל להקשיב. בימים בהם קשה לנו לשמוע דעות ורעיונות של אנשים אחרים המיומנות הזו הופכת להיות מאתגרת במיוחד.

הקשבה נדיבה היא חיונית לתקשורת בינאישית יעילה. כשאתם מתקשרים עם מישהו, ודאו שאתכם נוכחים ומעורבים באופן מלא. הימנעו מהסחות דעת והתמקדו במה שהאדם השני אומר. שאלות וסקרנות אמיתית מסייעים לייצר תקשורת אמיתית וטובה. פידבק וסיכום של מה ששמעתם מיצר קירבה.

היו אמפתיים: אמפתיה היא היכולת להבין ולשתף את רגשותיהם של אחרים. כשאתם מתקשרים עם מישהו, שימו את עצמכם לרגע בנעליו. זה יעזור לכם להבין את נקודת המבט שלו וליצר חיבור וקירבה בינכם. הביעו עניין אמיתי בפרספקטיבה וברגשות שלהם, והגיבו בדרך שמראה שאתם מבינים ואכפתיים.

תקשורת ברורה: תקשורת יעילה דורשת בהירות. כאשר אתם מתקשרים עם מישהו, תהיו ברורים  ותמציתיים במסר שלכם. תשתמשו בשפה פשוטה, הימנעו מז'רגון וממונחים טכניים, ושימו לב לטון ולשפת הגוף שלכם.

תרגולו תקשורת לא מילולית: תקשורת לא מילולית, כולל שפת גוף והבעות פנים, מעבירה משמעות לא פחות ממילים. שימו לב לרמזים הלא מילוליים שלכם, ושימו לב לרמזים הלא מילוליים של בני שיח שלכם. השתמשו בשפת גוף פתוחה ומסבירת פנים כדי לעודד אינטראקציות חיוביות.

בניית מערכות יחסים: תקשורת בינאישית עוסקת בבניית מערכות יחסים. קחו את הזמן ותכירו את האנשים שאתם עובדים איתם, השקיעו בבניית מערכות יחסים חיוביות. חגגו הצלחות יחד, והתמודדו עם אתגרים כצוות.

 

קורס תקשורת בין אישית – כלים לעבודה מיידית

מיומנות תקשורת בין אישית היא מהמורכבות ביותר לשינוי, בחרתי להרחיב על כל נקודה קצת יותר ולתת עוד כלים שיעזרו לשפר את התקשורת הבין אישית. מה לעשות על מנת לשפר את מיומנויות התקשורת.
את הדברים האלו ועוד אני מעבירה בקורס תקשורת בין אישית המפתח את כישורי תקשורת בין אישית, מלמד ומתרגל כלים לתקשורת פנים ארגונית. מפגשים המחברים את חברי הצוות ומפתחים תקשורת בין אישית טובה.

קורס תקשורת בין אישית – חמש נקודות עיקריות לשיפור מערכות יחסים ותקשורת בין אישית:

1. תקשיבו הקשבה נדיבה:

הקשבה נדיבה פירושה מתן מלוא תשומת הלב לאדם המדבר. להתרכז באדם ולא במה שיש לכם להגיד.  זה כרוך לא רק להקשיב למילים, אלא גם לשים לב לתקשורת הלא מילולית שהאדם מתקשר אתכם. שפת הגוף הבעות הפנים וטון הדיבור. איך עושים?

התמקדו באדם: תנו לאדם את מלוא תשומת הלב שלכם, התבוננו והיו איתו. הרחיקו הסחות דעת, כמו ניידים ושאר הפרעות אפשריות והיו לרגע איתו. תקשיבו למה שאומר במילים ושלא במילים.

הימנעו מלהפריע: תנו לדובר לסיים את דבריו לפני שתגיבו.

שאלו שאלות הבהרה: קיימו שיח מתעניין ואיכפתי. אם אתם לא בטוחים שהבנתם מה הדובר אומר, תשאלו שאלות ותתעניינו.

סכמו את מה ששמעתם: חזרו על מה שהדובר אמר במילים שלכם כדי לשקף שהבנתם.

2. היו אמפתיים:

אמפתיה פירושה לשים את עצמך בנעליו של מישהו אחר ולהבין את נקודת המבט שלו. זה אומר להיות מודע לרגשות של האדם האחר ולהגיב באכפתיות. לחזק אמפתיה זה אחד הדברים שחשוב שכל אחד מאיתנו יתן לו תשומת לב ויחזק אצלו. איך?

תרגישו את מי שעומד מולכם: תקשיבו לא רק למילים אלא גם למה שלא נאמר, מה המצב הריגשי של האדם, מאיזה מקום הוא מדבר, מה הפחדים שלו, על מה רוצה לכסות, ממה נמנע.

הכירו ברגשותיו: תנו לאדם הרגשה שאתם מבינים איך הוא מרגיש ושהרגשות שלו תקפים.

הגבו בזהירות: במקרים רגישים, היו איכפתים, הדרך האמיתית להראות שאיכפת לכם היא שבאמת יהיה לכם אכפת. ולכן העבודה כאן היא עבודה פנימית של כל אחד מאתנו, לייצר אמפתיה ולראות את האחר. וזה לא תמיד פשוט.

קל לעורר בנו אמפתיה כאשר אנחנו מזדהים עם האדם האחר, יותר מורכב כאשר יש התנגשויות, חוסר הסכמה, חוסר הערכה ומערכות יחסים עכורות. כאן מגיע האתגר האמיתי.

3. תתקשרו בצורה ברורה:

תקשורת ברורה פירושה להביע את הרעיונות והמחשבות שלכם בדרך שקל להבין. הבהירות באה כשקודם כל הדברים ברורים לכם. לאחר שהבהרתם לעצמכם, שימו לב לטון הדיבור שלכם, לשפת הגוף ולבחירת המילים. הפעולות הבאות יעזרו לכם לתקשר בצורה ברורה:

בהירות: הבהירו קודם כל לעצמכם מה אתם רוצים. חוסר בהירות לאחר מתחיל בחוסר בהירות לעצמנו.

היו תמציתיים: הגיעו לנקודה במהירות והימנעו והתבזרות.

השתמשו בשפה פשוטה: הימנע מז'רגון או מונחים טכניים שהאדם השני עשוי שלא להבין.

שימו לב לטון שלכם: השתמשו בנימת קול מקרבת, מכבדת וידידותית.

שימו לב לשפת הגוף שלכם: השתמשו בשפת גוף פתוחה ומזמינה, כגון שמירה על קשר עין והימנעות מזרועות שלובות.

4. שימו לב לתקשורת הלא מילולית:

תקשורת בין אישית היא לא רק במילים, הדברים שלא נאמרים ושפת הגוף הם חלק מהותי בתקשורת הבין אישית.

שפת הגוף שלנו טון הדיבור והג'סטות הקלות שאנחנו עושים בלי להרגיש דורשים תשומת לב מיוחדת וממש לתרגל את זה. את התקשורת הלא מילולית אנחנו עושים בצורה אינטואיטיבית ולא באמת שמים לב למה אנחנו משדרים בשפת הגוף שלנו ובטונציה. שימו לב ותקשיבו לעצמכם.

תרגול תקשורת לא מילולית:

תקשורת לא מילולית כוללת שימוש בשפת גוף והבעות פנים כדי להעביר משמעות. זה יכול להיות חשוב בדיוק כמו המילים שבהן אתם משתמש. כדי לתרגל תקשורת לא מילולית, בצעו את הפעולות הבאות:

שימו לב לשפת הגוף שלכם: השתמשו בשפת גוף פתוחה ומסבירת פנים, כגון עמידה מול האדם, שמירה על קשר עין ורכינה קלה פנימה.

שימו לב להבעות הפנים שלכם: השתמשו בהבעות פנים התואמות את טון ההודעה.

שימו לב לשפת הגוף ולהבעות הפנים של האדם האחר: השתמשו ברמזים הלא מילוליים שלו כדי לאמוד את הרגשות שלו ולהגיב בהתאם.

5. השקיעו בניית מערכות יחסים:

בניית מערכות יחסים כרוכה בהשקעת זמן ומאמץ בהיכרות עם האנשים שאתם עובדים איתם. זה כרוך בחגיגת הצלחות יחד ועבודה דרך אתגרים כצוות. כדי לבנות קשרי גומלין ותקשורת בין אישית טובה, מומלץ לעשות:

הכירו את האנשים שאתם עובדים איתם: קחו את הזמן ללמוד על תחומי העניין, התחביבים והמשפחות שלהם. קשרים אישיים מחברים. אנחנו עושים אז זה באופן אינטואיטיבי עם אנשים שדומים לנו ויש לנו שפה משותפת איתם. פחות עושים את זה עם מי שרחוק מנטלית ועניינית מאיתנו.

תחגגו הצלחות יחד: כאשר הצוות משיג מטרה או אבן דרך, תחגגו יחד.

תעבדו עם אתגרים כצוות: כאשר הצוות מתמודד עם אתגר, תעבדו יחד כדי למצוא פתרון.

הטיפים האלו יעזרו לכם לשפר את כישורי התקשורת הבין-אישית שלכם ויעזרו לכם לבנות קשרים חזקים יותר עם עמיתים, לקוחות ושותפים.

 

לסיכום:

תקשורת בינאישית יעילה חיונית להצלחה בכל ארגון. על ידי הקשבה נדיבה, להיות אמפתי, לתקשר בבהירות, לתרגל תקשורת לא מילולית ולבנות מערכות יחסים, אתם יכולים לשפר את כישורי התקשורת שלכם ולבנות מערכות יחסים חזקות יותר עם עמיתים, לקוחות ושותפים. זה, בתורו, יכול להוביל להצלחה גדולה יותר והישגים עבורכם ועבור הארגון שלכם.

 

אסיים בסיפור קצר שמסכם את הדברים ונותן המחשה לתקשורת בין אישית וההשלכות שלה:

"רון היה מנהל חדש בחברת בנייה, שרצה לעשות רושם טוב על הצוות שלו. בישיבת הצוות הראשונה שלו, הוא בילה את רוב הזמן בשיחות על רעיונותיו ותוכניותיו למחלקה. אחרי הפגישה ניגש אליו אחד מחברי הצוות שלו ואמר: 'תודה ששיתפת את הרעיונות שלך, אבל אני לא חושב שבאמת הקשבת לשלנו'.

רון הבין שהוא החמיץ הזדמנות להתחבר לצוות שלו וללמוד מהתובנות שלהם. הוא החליט לעשות שינוי והחל לתרגל הקשבה נדיבה באינטראקציות שלו עם הצוות שלו. הוא הקשיב לרעיונותיהם ולחששותיהם, שאל שאלות הבהרה וסיכם את מה ששמע.

כתוצאה מכך, חברי הצוות של רון הרגישו ששומעים אותם ושהם מוערכים, והם החלו לתרום יותר רעיונות ותובנות למחלקה. ביצועי הקבוצה השתפרו, ורון הרוויח את הכבוד והאמון שלהם כמנהל שאכפת לו מהעובדים שלו".

סיפור קצר שמראה כיצד הקשבה נדיבה ופעילה יכולה לעשות את ההבדל בבניית קשרים חזקים עם חברי הצוות ובשיפור ביצועי הצוות.

את כל הסדנאות לשיפור כישורי ניהול ועבודת צוות תמצאו כאן.

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?