עבודת צוות – כך תעודדו שיתוף פעולה בצוות

עבודת צוות

עבודת צוות – עקרונות לבנית צוות מנצח

עבודת צוות ושיתוף פעולה הוא אחד התחומים שמעסיק מנהלים רבים. היום מבינים שצוות שעובד טוב יחד, משתף פעולה ותומך האחד בשני, הוא צוות שמגיע להישגים גבוהים. בנוסף המנהלים הרבה פחות מותשים.

אחד הלקוחות שלי, מנהל עסק של כ 100 עובדים, אמר לי השבוע בתסכול גדול – אני מרגיש שאני מנהל גן ילדים. מה קורה כאן. הם לא יכולים להסתדר ביניהם?

התרומה של צוות שיודע לעבוד טוב יחד היא כפולה, גם מגיעים להישגים משמעותיים, וגם נותן למנהלים שקט ומאפשר להם לחשוב קדימה. 

במאמר הזה ריכזתי את העקרונות לעבודת צוות טובה, איך מעודדים שיתוף פעולה בין חברי הצוות ומה תפקיד המנהל ביצירת צוות מנצח.

איך בונים עבודת צוות

לבנות עבודת צוות זו מיומנות וכישרון שניתן ללמוד ולפתח. 

כשאנחנו בונים צוות עבודה, חשוב במיוחד לשים לב לסביבה שנוצרת בצוות. שימת גדש על איכות הקבוצה כולה בניגוד לאיכות של כל פרט בה.
בבניית הצוות נרצה לפתח שיתוף פעולה, הרמוניה, תקשורת, סביבה שנותנת ביטחון לכל אחד מחברי הצוות לדבר ולהביע את עצמו. ההפך מדיקטטורה. כל אלו ממלאים תפקיד גדול בהרבה מסגידה לעובד המצטיין כפרט.

להמחשה, אני רוצה לספר לכם על ניסוי מרתק שנערך בשנות ה 90, יתכן וחלקכם מכירים אותו, גם אם כן, טוב להיזכר בתוצאות הניסוי ולראות איך אתם מיישמים את התובנות והמסקנות שלו בניהול הצוות שלכם היום.

המטרה בניסוי הייתה – לבנות את הצוות הכי יעיל ויצרני

הביולוג האבולוציוני וויליאם מיור ערך ניסוי שמטרתו הייתה לבנות את לול התרנגולות שיצליח לייצר את תפוקת הביצים הגבוהה ביותר. לצורך כך הוא בדק שתי קבוצות. 

לקבוצה הראשונה נבחרו התרנגולות המצטיינות שהמליטו הכי הרבה ביצים. שם אותן יחד וצפה בהן במשך שישה דורות.

לקבוצה השנייה נבחרה על סמך רמות הפריון של הקבוצה כולה. לא אוסף של בודדות של מצטיינות אלא קבוצה שיחד הפיקה את התפוקות הגבוהות ביותר.

לעבודה עם תרנגולות יש שני יתרונות בולטים. הראשון, ממש קל לבדוק את הפרודוקטיביות, פשוט סופרים את הביצים, והשני, ניתן לבדוק אותם לאורך זמן כמה דורות ולראות את ההשפעה של ההחלטות שעושים לאורך זמן.

תוצאות המחקר היו מרתקות ונתנו חומר למחשבה על התנהגות האנשים בצוותי עבודה ובכלל.

התוצאות המפתיעות של הניסוי

אפשר היה לחשוב שקבוצת המצטיינות תהיה הכי פרודוקטיבית.  בפועל, מה שיצא מבית התרנגולות 'העליון' היה עגום למדי.

בקבוצת "העילית", רמת האגרסיביות והתוקפנות של הייתה גבוהה, הן הלכה למעשה מרטו אחת את השנייה למוות. ממש כך. מתוך תשע שרדו רק שש, וגם אלו נותרו מרוטות פצועות ולא מניבות.

כמובן בהתאמה ייצור הביצים היה הנמוך ביותר וירד משמעותית מכל קבוצת רגילה. המצטיינות התנהגו "בביריונות", הן דיכאו את ייצור הביצים של האחרות. לדברי מיור, "התנהגות בריונות היא תכונה תורשתית, וכמה דורות הספיקו כדי לייצר זן של פסיכופתים".

הקבוצה השנייה לעומת זאת הראתה תוצאות הפוכות לחלוטין.  כל התרנגולות שרדו את הניסוי והייתה עלייה של 160% בייצור הביצים. מרשים ומלמד הרבה.

שיתוף פעולה ועבודת צוות

הניסוי הזה הוא אמנם על תרנגולים אבל, הוא ממחיש לנו עד כמה חשובה קבוצת העבודה. עד כמה משמעותי שיתוף הפעולה בין חברי הצוות והסביבה בה פועלים. לא חייבים שכל פרט ופרט בקבוצה יהיה מצטיין, חשובה יותר האוירה בצוות העבודה.

הניסוי של וויליאם מיור מראה עד כמה החשיבה הרגילה וההגיונית כביכול, שאם נאסוף את כל העובדים המצטיינים יחד בהכרח נבנה צוות מצטיין, אינה מדויקת.

החשיבה שבנית חברה טובה היא רק עניין של הפרטים המצטיינים בתוכה בלי לתת מקום והתייחסות לתכונות חברתיות היא שגויה.

במקרה של ניסוי, הטלת ביצים נוספות הייתה המטרה הסופית. על ידי התמקדות רק בייצור הביצים, התעלמו מתכונות אחרות, החיוניות לשמירה על הסביבה הפרודוקטיבית. שילוב עובדים בצוות שתורמים ומקדמים שיתוף פעולה הוכחה כמועילה הרבה יותר מאשר רק לבחור אוסף של פרטים מצטיינים.

סביבת העבודה – איך היא משפיעה על עבודת הצוות

אם תוצאות הניסוי הזה עבדו כל כך חזק על תרנגולות תארו לכם את המשמעות של הדברים הללו בצוותי עבודה. עד כמה האלמנטים הריגשיים משמעותיים ועד כמה הם משפיעים על התפוקות של כל פרט בודד בקבוצה.

אני מלווה היום מגוון מאוד גדול של עסקים וארגונים. המכנה המשותף לכולם, זה המעורבות הריגשית של האנשים וההשפעה של זה על התפוקות, על ההצלחה כצוות ועל הכיף והאושר בעבודה.

לא משנה באיזה תחום מדובר, גם בחברות ההיי טק המצליחות ביותר, מתעוררים תסכולים בגלל העדר תשומת לב לפן הריגשי של העובדים והמנהלים.

הכבוד ההדדי, ההרמוניה, הקשרים בין האנשים, ההקשבה והתקשרות יוצרים את סביבת העבודה. וכמו שראינו סביבת עבודה חשובה מאין כמוה לפיתוח הפרט.

מודל עבודת צוות אפקטיבית

את המחקר הזה משלים מחקר שנעשה בהרווארד על צוותי עבודה, רצו לבדוק מה מאפיין צוות עבודה מנצחים. צוות עבודה שמצליח הכי טוב לפתור בעיות שדורשות יצירתיות חדשנות וחשיבה שונה.

הממצאים של המחקר הזה היו יותר צפויים, אבל חשוב לזכור ולחזור על הדברים:

שלושה עקרונות לשיפור עבודת צוות

בצוותי העבודה המצטיינים התקיימו שלושה דברים בצורה מובהקת:

  1. רמת התקשורת והאמפטיה בצוות הייתה גבוה
  2. לא היו מעמדות כולם הביעו את דעתם ולא היה אדם אחד שהשתלט על השיח
  3. צוות עבודה מעורב נשים וגברים

אם אתם מנהלים צוות ורוצים להגיע איתו להישגים יוצאי דופן, תוודאו ששלושת הנקודות הללו מתקיימות בצוות שלכם.

איך ליישם את העקרונות של עבודת צוות אצלכם בארגון 

ספורט תחרותי ממחיש בצורה הטובה ביותר את החשיבות של עבודת צוות.

"כשרון מנצח מִשחקים. עבודת צוות ואינטליגנציה לוקחות אליפות", אמר מייקל גורדון. גם השחקן הטוב בעולם בזמנו, הבין שלבד זה בלתי אפשרי. בשביל לקחת אליפות צריך את הקבוצה. קבוצות שלוקחות אליפות אלו קבוצות שעבודת הצוות ושיתוף פעולה נמצא ברמה גבוהה מאוד.

דרך מהירה ואפקטיבית במיוחד ליישם את העקרונות של עבודת צוות ולהגביר שיתוף פעולה בין חברי הצוות היא להשתתף בסדנה ניהול צוות בהנחיית אראלה הממוקדת בעבודת צוות. 

אותם העקרונות שנכונים לספורט ניתן ליישם בעולם העבודה:

  1. עובדים סביב מטרה אחת וברורה – במקרה של ספורט – לנצח.
  2. יש להם מאמן שמוביל את דרך – ומשקיע ביצירת קבוצה שחבריה תומכים זה בזה.
  3. מתרגלים ברמה יומיומית שיתוף פעולה.
  4. מחזקים את החוזקות של כל אחד מחברה הצוות – שיחד יוצרים שילוב מנצח של יכולות.
  5. חיזוק החוזקות האישיות מוביל לחברי צוות עם תחושה של משמעות ותרומה אישית, שאינם נסמכים רק על הקבוצה ואחרים בהצלחה אלא רוצים ויכולים לתרום מעצמם להצלחה. – תחושת הגאווה.
  6. לכל שחקן יש תפקיד מוגדר – חלוקת התפקידים ברורה. אחרת יש שדות מוקשים מסוכנים.
  7. חווים באופן ישיר ומיידי את המשמעות של חוסר שיתוף פעולה – הפסד. לצוות תחרותי זה גורם מדרבן ומשמעתי.
  8. נמצאים הרבה יחד, מתמודדים עם אתגרים וקושי יומיומי – הצלחות וכישלונות מלכדים את הקבוצה.
  9. סומכים האחד על השני, יודעים שבלעדי קלע, חוסר בהגנה או העדר רכז הם יהיו בבעיה ולא יזכו באליפות.

 

לסיכום כמה נקודות שיעזרו למנהלים לשפר את עבודת הצוות:

למנהל בהקשר הזה יש משמעות אדירה ביצירת סביבת עבודה תומכת ופוריה. כמה דגשים שיעזרו לכם לקדם צוות שעובד בהרמוניה ומגיע להישגים:

  1. אפשרו קונפליקטים אבל היו ערניים
    קונפליקטים ואתגרים תמיד יהיו מעצם היותנו בני אדם. וטוב שכך. לא נכון ולא ניתן להמנע מקונפליקטים. להיפך קונפליקטים מעשירים את החשיבה, נותנים נקודות מבט שונות ומייצרים סביבה יותר דינמית שלא חושבת בצורה חד מימדית.
    עם זאת חשוב לזקק ולהבין מה הסיבה האמיתית לקונפליקטים. מה מבעבע מתחת לפני השטח. להבין את המקור. לעיתים המתחים וחוסר שיתוף פעולה לא נובע מאי הסכמות ענייניות אלא נובע מאגו, כבוד ורצון להראות מי חזק יותר מי משפיע יותר. נהלו את הקונפליקטים כך שיובילו לצמיחה והתפתחות אישית וצוותית.

  1. בדקו מה שלום האנשים שלכם 
    שימו לב איך האנשים מרגישים. אנשים מונעים מהרגשות. המשפט הידוע שאנשים לא זוכרים מה אמרת להם הם זוכרים מה גרמת להם להרגיש כל כך נכון.
    העלבה, חוסר כבוד, זילזול, השתקה, כוח, אינטריגות פנימיות כל אלו יוצרים סביבת עבודה מרעליה, בדיוק כמו התרנגולות. סביבה שחבר צוות אחד אוכל ומורט את הנוצות של חבר צוות אחר. לאורך זמן זה מתיש ופוגע באושר של העובדים בפרודוקטביות וביכולת של הצוות להגיע להישגים.
    למנהל בהיבט הזה יש כח אדיר לבנות צוות חזק וטוב, צוות מגובש. על כלים נוספים לשיפור מיומנויות ניהול תוכלו לקרוא כאן.

  1. תרבות ארגונית יומיומית 
    ימי גיבוש למיניהם, יכולים לתרום לאווירה ולחיבור בין חברי הצוות, אבל ימי גיבוש לבד כשהיום יום הוא מתיש, מלא כוחניות וחוסר כבוד לא יביא לשום שינוי. להיפך הוא ייתפס כציני וחסר משמעות.
    גיבוש צוות וחיזוק שיתוף פעולה לא קורה בימי גיבוש פעם בשנה או פעם ברבעון, היא קורת יום יום במסדרונות, בישיבות, במפגשים המשותפים עם לקוחות וספקים. ההרמוניה לא קורת בים או בארוחות מפנקות. זה טוב ותורם לקשר בין האנשים אבל היום יום חזק הרבה יותר.
     
  1. שימו לכם יעד שמתייחס לעבודת הצוות וההרמוניה 
    כמנהלים שימו את הנושא הזה כחלק מיעדי ההצלחה שלכם כמנהלים. לא רק הביצועים העסקיים והפרוקודטיביות אלא גם עבודת הצוות ההרמוניה וחיזוק העובדים. הן ברמה האישית והן הציוותית.

    בין התפקידים הרבים של מנהלים, התפקיד של בנית צוות עובדה חזק וטוב הוא אחד החשובים. במיוחד בתקופה של היום, בו הידע קיים, ולעיתים עובדים הם בעלי ידע גדול יותר מהמנהלים ויכולים לפתור בעיות שצצות ללא סיוע המנהל. תפקיד מנהל הוא במישורים האישיים ריגשיים.

  2. אל תתפתו לתת תשובות, לגשר ולתת פתרונות לעובדים
    במצבים של חוסר שיתוף פעולה עודדו את העובדים למצוא פתרון ביניהם. כך גם תרגילו אותם לקחת אחריות ולהוביל שינוי גם בלעדיכם. 

 

עבודת צוות ופיתוח צוות טוב ואיכותי שעובד בשיתוף פעולה צריך להיות אחד מהיעדים האישיים של כל מנהל. צוות חזק ערב זה לזה הוא הבסיס לצמיחה ושגשוג, הן של הצוות כולו והן של כל חבר בצוות.

אשמח לשמוע מכם, עם אלו אתגרים ודילמות אתם מתמודדים, ואתן לכם מענה במאמרים או סרטונים מתאימים.

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?