פיתוח עסקי – דוגמאות מהשטח

באחת הטיסות לארצות הברית לפני כמה שנים, ישבה לצידי מדענית אמריקאית שעבדה באוניברסיטת בן גוריון וסיפרה לי את הסיפר הבא:

היא מתגוררת בורמונט, לכל אחד שם יש מגרשים ענקיים. יום אחד הגיע אדם שרכש את אחד המגרשים הגדולים באזור. המגרש שרכש היה גדול במיוחד, עליו היה נטוע שדה תירס שהפסיק להניב ולהיות ריווחי.
תקופה קצרה לאחר הרכישה הוא החל לעקור את כל שדה התירס הענק שהיה שם. ובמקום השדה  שהפסיק להניב הכנסות משמעותיות, הוא נטע עצי תפוח ויצר מטע תפוחים משובח.  התפוחים הניבו לו תוצרת יפה וגם הכנסות ממכירת התפוחים.

בשלב מסוים הוא החל למכור בכל האזור סיידר תפוחים משובח שייצר מעודפי התפוחים. בשלב הבא הוא פתח את המתחם לכניסת מטיילים ואפשר להם לקטוף, להכין עוגות פאי ושאר פעילויות.

השלב הבא היה ממש מפתיע.

יום אחד, היא מספרת, הגיעו שופלים ענקיים לאזור שליד מטע התפוחים. השופלים החלו עורמים את הקרקע, מצד אחד יוצרים שקע ומהצד השני יוצרים הר גבוה מכל האדמה שהוצאה.

מה מתברר? היזם החליט ליצור הר שאפשר לעשות עליו סקי בחורף – עונה בה היבול היה נמוך ובכל זאת רצה להמשיך ולהביא לקוחות והכנסות. הוא פשט יצר אתר סקי מקומי ומדליק.

ואם שואלים אותי מה זה פיתוח עסקי, זו דוגמא מצוינת לאיך ניתן במחשבה ויוזמה לפתח את העסק.

מה זה פיתוח עסקי?

פיתוח עסקי אלו הן פעולות שמאפשרות להגדיל את ההכנסות בעסק באופן שונה מהדרך הרגילה. הדרך הרגילה היא למכור עוד מאותו דבר לאותם לקוחות. זו דרך אחת להגדיל והיא יותר טבעית ולא מצריכה חשיבה מיוחדת.

כשמדברים על פיתוח עסקי אנחנו מחפשים הזדמנויות חדשות להגיע לקהלים חדשים. כאן כבר נדרשת חשיבה קצת שונה מהחשיבה הרגילה שהביאה את העסק למקום בו הוא נמצא היום.

מספר דוגמאות לפיתוח עסקי

להלן כמה אפיקים לפיתוח עסקי אפשרי

מוצרים קיימים לקוחות חדשים

כאן נשאל את עצמנו – לאיזה לקוחות נוספיםן אנחנו יכולי םלהגיע שעד היום לא מכרנו להם. במקרה הזה יש לי דוגמא נהדרת. לקוח עבר שלי – בסטה לדגים בשוק שהצליח בחשיבה חדשה להגדיל באופן משמעותי את ההכנסות שלו. לפני יותר מתשע שנים, החליטו להגיע לקהלי לקוחות חדשים שאינם מזדמנים לשוק לעיתם קרובות, והחלו להציע את המוצרים שלהם כמשלוח ללקוחות הבייתה. מכירה של מוצרים קיימים ללקוחות חדשים. התפתחות עסקית זו שינתה מהותית את מחזורי המכירות של הלקוח.

מוצרים חדשים ללקוחות קיימים

זה התפתחות עסקית מעניינת, אנחנו כבר נמצאים אצל הלקוח, איש מכירות שלנו מטפל בו, משאית עם מוצרים יוצאת אליו, הוא מאמין בי ולקוח קיים שלי, הטבעי ביותר זה להציע ללקוח הקיים מוצרים נוספים. להגדיל את הסל. לדוגמא, לקוח בתחום הטואלטיקה – שמוכר מוצרי נייר לבתי משרדים, מרחיב את מגוון המוצרים שלו ומוכר גם חומרי ניקוי ועוד. 

המוצרים הנוספים שמכניסים למגוון יכולים להיות מוצרים משלימים, מוצרים שבמילא הלקוח רוכש רק רוכש לא ממני. פיתוח עסקי בו מרחיבים את סל המוצרים ללקוחות קיימים קיים בכל התחומים.

במאמר כאן תוכלו לקרוא איך בונים סל מוצרים שיאפשר ללקוח לגדול אתכם. הצמיחה בעקבות פיתוח מוצרים חדשים ללקוחות קיימים היא צמיחה מעניינת וממליצה לחשוב אילו מוצרים יכולים לעניין את הלקוחות שלכם. לעתים נדרשת השקעה על מנת לפתח את המוצר, אבל לעתים זו רק עניין של החלטה, לייבא מוצרים משלימים נוספים, או לשתף פעולה עם נותני שירות נוספים שיאפשרו לכם להגדיל את הסל ולהציע מגוון רחב יותר של מוצרים.

מוצרים חדשים ללקוחות חדשים

פיתוח עסקי מהסוג הזה כבר דורש משמעותית יותר. בהכנסת מוצרים חדשים ללקוחות חדשים נדרשת חשיבה רחבה וטומן יותר סיכונים. הסיכון הראשון – חשש ליציאה מהמיקוד העסקי, יציאה מאזור הליבה של העסק. דוגמא  מעולה להתפתחות מהסוג הזה ניתן למצוא בעסקים המתמחים במכירות און ליין. עסקים המבוססים על פלטפורמת אמזון או דומה לה עליה ניתן לשווק כל מוצר אפשרי לכל קהל יעד. וככל שמוסיפים יותר מוצרים מבזרים את הסיכון וההשקעה ומרחיבים את פוטנציאל הרווח. 

חברות גדולות המרחיבות באופן עקבי את סל המוצרים שלהם, חברות שהתחילו ממוצר אחד לקהל ממוקד ומשם התפתחו למוצרים נוספים וקהלים חדשים.

מוצרים קיימים ללקוחות קיימים

זו גדילה טבעית של עסקים. כאן ניתן להגיע להצלחות ולהגדיל המכירות בעזרת פעילויות שיווק, מכירות וניהול אפקטיביים.

אתם מוזמנים לבדוק ולחשוב יחד עם העובדים שלכם, איך אתם יכולים להגדיל את ההכנסות בעסק. אלו מרכזי רווח נוספים אתם יכולים לייצר בהתאם לאפשרויות שהצגתי מעלה.

צריכים עזרה בחשיבה לאן עוד אתם יכולים לגדול? עזרה איך ליישם את זה?
לחצו כאן ונתחיל.

אהבתם? תשתפו

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוצה לנהל טוב יותר?